Revidert nasjonalbudsjett: Nå blir det mer lønnsomt å vrake bilen

Og samtidig får noen nybiler lavere avgift.

Fra 1. juli økes vrakpanten på bil med nye 500 kroner, til 3.000 kroner. Det betyr en fordobling av panten siden 2011. I revidert nasjonalbudsjett er dert også bestemt at avgiften på enkelte nybiler skal reduseres ytterligere ... (Foto: Pressenytt)
Fra 1. juli økes vrakpanten på bil med nye 500 kroner, til 3.000 kroner. Det betyr en fordobling av panten siden 2011. I revidert nasjonalbudsjett er dert også bestemt at avgiften på enkelte nybiler skal reduseres ytterligere ... (Foto: Pressenytt)

Det blir stadig mer lukrativt å kvitte seg med gamle og utdaterte biler. For tredje året på rad økes nå vrakpanten.

Fra 1. juli blir det altså en ny økning, som gjør at du nå får 3.000 kroner for å levere inn bilen. En dobling siden 2011.

Men det finnes flere gode nyheter for bilinteresserte i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.

Positiv utvikling

Vrakpanten er ledd i planen for å fornye den svært aldrende bilparken i Norge – og på den måten også øke sikkerheten.

Det andre viktige hensynet er miljø. Men her tas det også andre grep – gjennom at avgiftene på plug in hybrider, altså ladbare hybridbiler, skal reduseres.

Få ladbare hybrider

Plug in-hybridene blir billigere gjennom at vektkomponenten reduseres ytterligere.

Det er allerede 10 prosent fradrag på vektberegningen på alle "vanlige" hybridbiler som ikke kan lades, som kompensering for at elmotor og batterier bidrar til økt vekt, men nå skal dette fradraget økes til 15 prosent for de ladbare hybridene.

Så langt i 2013 er det registrert 3.036 nye hybrider på bilmarkedet i Norge, men bare 19 av dem er ladbare, ifølge vg.no.

LES OGSÅ: Test: Toyota Prius + Seven: Familiebilen som flytter grenser

Toyota ligger fremst

Foreløpig er det nemlig vesentlig mer trøkk rundt vanlige, ikke-ladbare hybrider, der særlig Toyota og Lexus ligger langt framme.

Men blant andre Audi, Peugeot, BMW, Porsche, Chevrolet, Citroën, Mercedes og Honda har også slike modeller tilgjengelig.

Den mest solgte modellen er Toyota Prius, mens Auris er på en god andreplass.

Til sammenligning er det altså svært få merker som har ladbare hybrider.

Denne ladbare hybriden ble Årets Bil i fjor

18.000 kroner billigere

Statssekretær i Finansdepartementet, Kjetil Lund (Ap), uttaler imidlertid at en tenker langsiktig med den nye avgiftsreduksjonen.

Han påpeker at det kommer vesentlig flere nye ladbare hybrider på markedet i tiden framover.

Akkurat nå utgjør Volvo V60 plug in Hybrid, Toyota Prius Plug-in Hybrid og Opel Ampera de mest aktuelle bilene i forbindelse med de nye avgiftene.

Disse blir henholdsvis 18.000, 4.500 og 3000 kroner billigere. Volvo V60 Plug in Hybrid koster i dag 642.900 kroner ...

Les vår test av Volvo V60 Plug in Hybrid her

Broom-Benny: – Viktig grep

Dette utgjør imidlertid lite i totalprisen på bilen.

– Det er ikke all verdens endringer i avgiftssystemet vi ser her. Men det er positivt og viktig at vrakpanten fortsetter å øke. Dette er et fornuftig grep for å kvitte seg med en del trafikkfarlige biler på veiene, mener Brooms bilekspert, Benny Christensen.

– Jeg tror også at ladbare hybrider utgjør en sentral del av framtiden for miljøvennlige biler. Men skal en først ta grep her, burde en også gjort det opp imot vanlige hybrider. Det er tross alt de som først og fremst er aktuelle på det norske markedet nå.

– Dessuten er prisreduksjonen såpass liten at den neppe vil ha stor betydning for dem som skal kjøpe disse bilene, legger han til.

LES OGSÅ: Salgsmålet på råsprek Volvo dobles