Renault Zoe: Ny elbil skal friste nordmenn – men det er en hake ...

Og det er ikke bilen som er problemet.

Renault valgte Bislett stadion som arena for lanseringen av den nye elbilen Zoe.
Renault valgte Bislett stadion som arena for lanseringen av den nye elbilen Zoe.

Bislett stadion forbinder du nok mer med friidrett eller skøyter – enn bilkjøring.

Men når Renault skal lansere sin helt nye elbil Zoe, er Bislett stadion stedet. Broom stiller sammen med en rekke andre biljournalister – naturlig nok spente på hva denne nykommeren har å by på.

Her snakker vi altså om den desidert raskeste voksende bilklassen i Norge. Nordmenn kaster seg over elbiler over en lav sko – og nå vil Renault ha sin del av kaken.

Og måten de skal sikre seg den på – er gjennom kompakt-elbilen Zoe. Og de har noen gode argumenter å slå i bordet med: Pris, rekkevidde, plass og utstyr, er blant noe av det som skal friste oss.

Bare synd at den ikke kan kobles opp mot stikkontaktene i to tredjedeler av norske hjem ...

Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Størst bagasjerom

Men la oss konsentrere oss om bilen først. Zoe befinner seg størrelsesmessig midt mellom VW e-up! og Nissan Leaf. Den har 338 liters bagasjerom – som faktisk er størst i klassen. Foran Nissan Leaf med 330 liter.

Prisene starter på 191.980 kroner for innstegsmodellen – mens toppmodellen med mest utstyr og superlader koster 221.980 kroner.

Dette er lavere enn for eksempel Leaf – og litt høyere enn e-Up!

Les vår test av Nissan Leaf

Lengst rekkevidde

Rekkevidden er oppgitt til 210 km – som også er best i klassen.

Renault har funnet ut av nordmenn i snitt forflytter seg 42 kilometer i døgnet, og mener dermed at rekkevidden skal holde i massevis.

Zoe har sitteplass til fem personer, og har nylig scoret rekordbra poengsum i Euro NCAP-krasjtest.

Der endte det med fem stjerner og høyere poengsum enn noen andre biler i kompaktklassen – uavhengig av drivstoff.

Slik gikk det da Tesla Model S ble krasjtestet

Slik ser det ut bak rattet i en velutstyrt Renault Zoe. Lit mye hardplast, men oversiktlig og greit.
Slik ser det ut bak rattet i en velutstyrt Renault Zoe. Lit mye hardplast, men oversiktlig og greit.

Fingeravtrykk støpt inn

Vårt første møte med Zoe viser en kompakt bil som ikke skiller seg nevneverdig fra andre småbiler. Det er få ting her som er egnet til å provosere.

Når vi får se bilen i virkeligheten for første gang bekreftes inntrykkene vi fikk på bildene. Det er lite spennende å juble for – utover at alle lyktene har et ganske kult særpreg.

Designeren har sågar fått sitt fingeravtrykk støpt inn i dørhåndtaket til baksetet!

Den ser egentlig ut som en helt vanlig kompaktbil – og det er om ikke annet bedre enn flere av de andre elbilene på markedet.

Mange kjøper bil som mangler viktig vinterutstyr

Pent innvendig

Innvendig er det som forventet. Det ser moderne og pent ut.

Kvalitetsfølelsen er ikke helt på topp, og det er en del hardplast, men det har også de andre bilene i denne klassen.

Det vi ser av infotainmentsystemet er imidlertid positivt – og det meste er intuitivt og greit å forholde seg til.

Her kan du sjekke om naboen har kjøpt seg ny bil

Zoe-bakfra
Zoe-bakfra

Fulladet på to timer

Vi får anledning til å gjøre noe såpass spesielt som å kjøre bil på Bislett stadion – og kan som et veldig forsiktig førsteinntrykk si at den virker lettkjørt.

Baksetene er korte i ryggen – og selv om du strekker nakkeputene helt opp – vil de bare nå de over 180 cm til omtrent midt på nakken. Men takhøyden og benplassen er akseptabel.

Og dessuten får alle som kjøper den en elektriker hjem til seg – på Renaults regning – som setter opp en lader.

Men denne kan du faktisk få fulladet bil på rundt to timer om du velger toppmodellen med den sterkeste laderen. På 30 minutter har 80 prosent av batteriet på plass. Imponerende.

Budsjettforlik redder elbilsatsingen

Ladekluss

Så langt er altså alt vel. Dette kan Renault stå inne for. Dessverre slutter ikke historien der.

Det er nemlig slik at Renault lager elbil på en litt annen måte enn alle andre. For å gjøre en lang og litt teknisk historie kort og grei: Renault Zoe trenger såkalt TN-nett, med lokal jording, for å lade.

Problemet er at rundt to tredjedeler av norske husstander har IT-nett, der jordingen er lokal. Den resterende tredjedelen har TN-nett, med sentral jording.

Resultatet er at du mest sannsynlig ikke kan lade bilen din på jobb, hytta, hos venner eller familie – med mindre de har montert en såkalt wallbox.

Renault påpeker at løsningen er ganske enkel: Skaffe deg en wallbox til, som kan stå for eksempel på jobben.

Boksen koster 5.500 kroner – så kommer montering i tillegg. Fordelen med denne er at den også kan brukes på alle elbiler.

Renault gir for øvrig 5 år/100.000 km-garanti på både bil og batteri. Mens de fleste andre i markedet gir åtte års garanti på batteriene.

Derfor kan elbil være en dårlig investering

Zoe-interiør-2
Zoe-interiør-2


Nei da, Tesla Model S er ikke perfekt