Renault vil ta over Lada

Dette kan være starten på et skikkelig comeback for russerne.

Lada 2105   dette karosseriet har blitt selve kjennetegnet på Lada   og dette er faktisk Russland mest solgte bil for tiden.
Lada 2105 dette karosseriet har blitt selve kjennetegnet på Lada og dette er faktisk Russland mest solgte bil for tiden.

Lada har slitt tungt helt siden Sovjetunionen gikk i oppløsning og de etter hvert fikk tøff konkurranse fra utenlandske bilfabrikanter på det enorme hjemmemarkedet.

Både image og kvalitet er to skikkelige problemområdet – og Lada har ikke klart å løfte seg noe i nærheten så mye som for eksempel Skoda har gjort under VWs eierskap

Logisk utvikling

I dag eier Renault sammen med alliansepartner Nissan 25 prosent av AvtoVAZ, som er Ladas morselskap. Og den svært offensive Renault-sjefen Carlos Ghosn er absolutt ikke fremmed for å ta kontroll over selskapet ved å kjøpe seg videre opp.

– Vi synes det er en logisk utvikling av vårt partnerskap, fortalte Ghosn pressen etter et møte med Russlands statsminister Vladimir Putin nylig. Og han la til at Putin ikke har motforestillinger til dette.

LES OGSÅ: Er dette Norges fineste Lada?

Enorm utfordring

Renault er allerede store i mange av landene øst i Europa gjennom sitt lavprismerke Dacia. Med base i Romania har de stor suksess med billigbilen Logan som etter hvert har vokst til en familie av biler. Og SUV-en Duster har også blitt svært godt mottatt.

Å ta over Lada vil være en enorm utfordring – og kreve en snuoperasjon som både vil koste tid og mye penger. Men oppsiden er absolutt der også. Det russiske hjemmemarkedet er stort – og har et voldsomt potensial. Framveksten av en stor middelklasse er svært interessant i så måte.

Gjenreise merkevaren

Skal de lykkes, må Renault først og fremst få orden på kvaliteten og bringe Lada opp på nivå med konkurrentene. De må også utvikle og rulle ut en rekke nye modeller. Så starter den møysommelige oppgaven med å gjenreise en merkevare som har fått mye juling i mange år.

Men lykkes de, er dette et viktig bidrag til Ghosns svært ambisiøse planer om å gjøre Renault til en av verdens ledende – og største – bilprodusenter.

LES OGSÅ: Denne bilen er fortsatt en bestselger

Lada 2109 - en bil som beviser at Lada nok ikke heeelt har fått tak på design ennå.
Lada 2109 - en bil som beviser at Lada nok ikke heeelt har fått tak på design ennå.