Renault må kutte 7500 stillinger

Fransk bilindustri er i dyp krise.

Det er tøffe tider for Renault   som må redusere arbeidsstokken kraftig i håp om å snu den økonomiske utviklingen i selskapet.
Det er tøffe tider for Renault som må redusere arbeidsstokken kraftig i håp om å snu den økonomiske utviklingen i selskapet.

På tampen av fjoråret ble det kjent at PSA/Peugeot-Citroën skal kutte 11.200 stillinger i Frankrike – og dermed kvitte seg med 17 prosent av arbeidsstokken.

Under den pågående bilutstillingen i Detroit har det akkurat blitt kjent at Renault også må ty til drastiske tiltak – i håp om å snu minustall til pluss.

Del med Facebook-vennene dine

Ikke nedlegge fabrikker

De neste fire årene skal nemlig Renault kutte antall ansatte med 7500.

Fagforeningene er nylig blitt informert om planene. Målsettingen til Renault-ledelsen er å få fagforeningene til å godta kuttene og bli med på gjennomføringen. Til gjengjeld skal de få en garanti for at Renault ikke legger ned noen fabrikker i Frankrike.

Renault kommer endelig med crossover – les mer om den her:

Tre prosent nedgang

Kuttene skal være helt avgjørende for å sikre fremtidig lønnsomhet. 2012 ble et elendig år for bilsalget i Europa, og Renault-sjef Carlos Ghosn sier i Detroit at han forventer ytterligere tre prosent nedgang i 2013.

Det er spesielt i landene sør i Europa det går dårlig. Og da er de franske bilprodusentene ekstra utsatt, ettersom de har en stor del av salget sitt nettopp her.

LES OGSÅ: De sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

Tøffe tider i Opel

Et annet bilmerke som opplever svært turbulente tider er Opel. I forkant av Detroit-utstillingen gikk det sterke rykter om at eierselskapet General Motors (GM) rett og slett ville gi bort Opel til PSA/Peugeot-Citroën – med en betydelig medgift.

Dette blir imidlertid kontakt avvist av GM-sjefen Dan Akerson. Opel har imidlertid vedtatt å legge ned en av sine fabrikker i Tyskland og de skal også kutte i utviklingsbudsjettene framover.

LES OGSÅ: Benekter at de vil kvitte seg med Opel