Renault Koleos: Hvor ble det egentlig av den

Droppet av importøren, men kan den være et importkupp?

Renault Koleos
Renault Koleos

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny. Jeg har et spørsmål om en bil som jeg nesten ikke klarer å finne noe om på norsk. Det er Renault Koleos. Så en sånn da vi kjørte gjennom Tyskland i fjor sommer og tenkte at den så veldig fin ut.

Det virker ikke som den noen gang har kommet til Norge og jeg finner heller ikke noen når jeg søker på finn.no. Lurer på om du kan vet noe mer om hva det skyldes og om dette kan være en god bil å bruktimportere? Vennlig hilsen frankofil Trønder.

Benny svarer:

Hei, godt å høre at det er frankofile også i Trøndelag!

Nei, Koleos finner du nok ikke så veldig mye om rundt omkring. Det er en ganske spesiell historie dette. Bilen skulle lanseres i Norge og norske biljournalister ble til og med flydd ned til Marokko for å prøvekjøre den. Men før de kom så langt som til å lansere den, bestemte den norske importøren seg for å droppe hele bilen.

Begrunnelsen var visstnok at den ville bli for dyr til å kunne matche de beste konkurrentene. Det hjalp nok heller ikke at Koleos fikk en ganske lunken mottagelse. I ettertid har det vist seg at dette neppe var så dumt vurdert. Koleos har på ingen måte blitt en suksess og har allerede blitt en glemt bil i dette segmentet.

Det virker rett og slett som Renault tok seg litt for mange snarveier med denne, noe som straffet seg til slutt. Koleos er bygget på samme plattform som Nissan X-Trail og produksjonen ble lagt til Renault Samsung-fabrikken i Sør-Korea. Det ble opprinnelig skrytt av at den var utviklet på rekordtid (28 måneder) og at budsjettet var så lavt (i bilsammenheng) som tre milliarder kroner. I mitt hode er det kanskje ikke så lurt å skryte av slike ting. Det virket i alle fall som en liten boomerang på Koleos.

Kanskje er de skeptikerne som mener at franskmenn burde konsentrere seg om å lage ost og vin - og overlate bilproduksjonen til andre - inne på noe med akkurat denne modellen?

Bruktimport? Bare hvis du har et entusiast-utgangspunkt og VIL ha akkurat denne bilen. Du må blant annet regne med et solid verditap også framover, og deler kan nok også by på litt problemer. Jeg ville – hvis jeg skal være helt ærlig – heller sett meg om etter en annen bil.

Del med Facebook-vennene dine

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Er det smart å kjøpe bruktimportert SUV?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: