Renault Fuego: Gjorde sportsbil-drømmen oppnåelig

Men når så du sist et eksemplar ute i trafikken?

Renault Fuego er en linjelekker coupe som solgte ganske bra, særlig på starten av 80 tallet.
Renault Fuego er en linjelekker coupe som solgte ganske bra, særlig på starten av 80 tallet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg var med onkelen min på besøk til en kamerat av han som har veldig sansen for franske biler. Han har flere som han bruker og noen som han skrur på og setter i stand. En av dem var en Renault som heter Fuego. Den var ganske tøff synes jeg.

Jeg har aldri sett den før, men den skal visst ha vært ganske vanlig i Norge for noen år siden. Kan du fortelle noe om det? Hilsen Kristian.

Benny svarer:

Hei Kristian. Det er kanskje ikke helt rett å si at det var en vanlig bil i Norge, men det gikk absolutt noen eksemplarer av Fuego også på norske veier på 80-tallet og utover.

Nå begynner det imidlertid å bli lenge siden jeg selv kan huske å ha sett en i trafikken. Dessverre rustet disse ganske friskt og byggkvaliteten var nok heller ikke den aller beste. Eksemplarer som ikke fikk godt stell, levde derfor farlig – og de fleste har nok for lengst forsvunnet og blitt til spiker.

Men desto godt å høre at det er noen som tar vare på og jobber med å sette i stand slike biler! Fuego er et eksempel på en type bil veldig mange bilprodusenter hadde på den tiden: Coupeer som bygget på eksisterende teknologi, men som skilte seg ut med sporty design.

Fuego hadde veldig mye til felles med sedanen 18, og jeg tror også Renault brukte deler fra gode, gamle 20. På den måten kunne produksjonskostnadene holdes på et akseptabelt nivå – og også vanlige folk fikk råd til "sportsbil-drømmen".

LES OGSÅ: Denne coupeen får du til under 50.000 kroner

Entusiast-biler

Når jeg setter "sportsbil" i anførselstegn, har det en svært god grunn. Ofte var det nemlig alt annet enn sportsbilkrefter under panserne. Fuego er også et eksempel på det. Du kunne faktisk få den med 1,4-liters motor! Mer vanlig var 1,6- og 2-litere, men de var mildt sagt ikke noen råskinn de heller.

Fuego handlet først og fremst om design, og jeg husker hvor lekker vi syntes den var da den kom. Dette var faktisk verdens første bilmodell som ble utviklet med bruk av vindtunnel. Det ga den veldig god aerodynamikk.

Det som ofte skjer med biler som dette, er at de etter noen år ender opp som ungdomsbiler – med dertil friskt kjøremønster. Og da kan det fort gå galt! Enten det ender med knall og fall, eller de rett og slett slites ut på veldig kort tid.

Men heldigvis er det mange Renault-entusiaster i Norge, folk som elsker bilene sine og tar godt vare på dem (sjekk renaultklubben.no) I det miljøet vet jeg at det finnes flere Fuegoer som er i veldig god stand.

Og så er det helt sikkert også flere eksemplarer som det du har kommet over: Biler som er tatt vare på og som forhåpentligvis blir satt i stand igjen. Det er både bra og viktig, synes jeg.

Bilene som forsvant: Les mer om Fuego her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 10 varebil – dette er de aller beste

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: