Renault Captur: Nå er prisen klar – og den er lav!

Dette kan bli modellen som får fart på salget.

En ny mini crossover/SUV fra Mercedes kan bli basert på denne bilen, Renault Captur.
En ny mini crossover/SUV fra Mercedes kan bli basert på denne bilen, Renault Captur.

Etter noen heller forsiktige år, er Renault nå på offensiven når det gjelder sprekt design. Nå er det klart for en modell som nok både Renault og merkets venner har ventet lenge på. Endelig får de en modell som skal konkurrere i en av de raskest voksende bilklassene, nemlig mindre crossovere.

Captur skal friste kjøpere med både stilig design og lav pris.

Del med Facebook-vennene dine

Slik ser Captur ut i produksjonsklar utgave, bilen er på plass hos de norske Renault-forhandlerne til høsten.
Slik ser Captur ut i produksjonsklar utgave, bilen er på plass hos de norske Renault-forhandlerne til høsten.

LES OGSÅ: Lavprisbil til 100.000 kroner skal redde salget

Billig nykommer

Captur ble første gang vist tilbake i 2009, da som konseptbil. Produksjonsmodellen er riktignok nedtonet – men fortsatt tøff.

Den kraftige fronten med diger Renault-logo i midten er beholdt, og den har fått mer offroadstyling, i fronten, over hjulbuene og langs siden.

Resultatet er en riktig så stilig bil – og nå er også prisen klar. Segmentets ferskeste modell koster fra 195.000 kroner.

Renault Captur 4
Renault Captur 4

LES OGSÅ: Får toppkarakter i ny krasjtest

To motorer

For den prisen får du altså en kompakt crossover. Inngangsmodellen har bensinmotor på 90 hk (Energy TCe 90).

Forbruket på denne motoren er hyggelige 0,49 l/mil, mens den slipper ut 113 g CO2/km.

Storebror, Energy TCe 120, trenger 0,54 l/mil, og CO2-utslippet er 125 g/km. Også det er relativt beskjedent.

Renault Captur 2
Renault Captur 2


LES OGSÅ: Denne SUV-en kan du skremme naboen med

Mye utstyr

Laveste utstyrsnivå er Expression. Men vil du ha mye utstyr kan du legge på 10.000 kroner til – så får du Dynamique.

Da er handsfree nøkkelkort, kjørelys med LED, medianav med touchskjerm, handsfree og LG navigasjonssystem, tofarget karosseri, parkeringssensor og innfellbare sidespeil og utskiftbart setetrekk inkludert.

Renault Norge opplyser at bilen er klar for prøvekjøring fra 21. oktober.

Slik så Captur ut da den ble vist som konseptmodell første gang i 2009. Det har skjedd noen ting med den siden da...
Slik så Captur ut da den ble vist som konseptmodell første gang i 2009. Det har skjedd noen ting med den siden da...

LES OGSÅ: Gjett hvilket bilmerke de mest aggressive kjører

Utfordrer storselgere

Med lengde på 4,12 meter skal Captur utfordre biler som Opel Mokka, Peugeot 2008 og konsernbror Nissan Juke.

Captur er bygget på den nye Clio-plattformen. Selv hevder Renault at bilen skal by på det beste fra tre forskjellige bilkonsepter:

Designmessige detaljer og høy sittestilling som i en SUV, romslig kupe og modulære interiørdetaljer som i en flerbruksbil – og kjøreglede og komfort som i en kompaktbil.

Konseptbilen var svært radikalt designet også innvendig, produksjonsklar modell er klart mer nedtonet, men fortsatt friskt og lekent.
Konseptbilen var svært radikalt designet også innvendig, produksjonsklar modell er klart mer nedtonet, men fortsatt friskt og lekent.
Renault Captur interiør
Renault Captur interiør

LES OGSÅ: Eksplosiv salgsvekst på denne kompakt-SUVen