Renault 5: Kanskje gjør klassikeren comeback

Kjent og kjær folkebil fra fordums dager kan gjenoppstå

Illustrasjonsbilde: Renault 5
Illustrasjonsbilde: Renault 5

Alle som her levd en stund og har litt bilinteresse, husker nok Renault 5. Og hvorfor skulle vi ikke få se en retro-utgave av den, slik som vi de siste årene har gjort av både Mini, Fiat 500 og VW Beetle? Det går i alle fall sterke rykter om at Renault er godt i gang med dette.

Renault 5 var en enkel bil selv da den kom i 1972, men den var full av både sjarm og særpreg, og vi håper de klarer å få med dette ”over” i en eventuell ny utgave. Den skulle egentlig erstatte Renault 4 – men slik ble det ikke. 4 levde sitt eget liv parallelt med 5 i mange, mange år.

Del med Facebook-vennene dine

Du kan gjøre svært gode kjøp på brukt Renault: Her er oversikten:

Innovasjoner

Renault 5, 1976 modell
Renault 5, 1976 modell

Selv om den var enkel – så bød Renault 5 også på en del nyvinninger og har slik sett fått en fortjent plass mellom permene i bilhistorien. Det var den første tredørs kombien (Nei - Mini var bare todørs, og Renault 16 var femdørs...) og det var også en av de aller første bilene med integrerte, støtabsorberende støtfangere i kunststoff. Den var også tidlig ute med tykke fender-lister langs karosseri siden i det samme kunststoffet, for å unngå typiske parkeringsbulker.

Mini-Renault med superkrefter:

En urban bil

På mange måter var vel dette bilen som først og fremst var konstruert med vel så mye tanke på bykjøring som på landeveiskjøring. En urban bil rett og slett.

De første bilene hadde ”paraply-gir” på dashbordet, men fikk ganske fort en vanlig girspak på gulvet. Et annet særtegn var de karakteristiske dørhåndtakene som var en ”grip-lomme” i selv B-stolpen. Nesten 5,5 millioner eksemplarer så dagens lys før modellen ble nedlagt i 1996.

Renault 5 var kanskje den første urbane bilen.
Renault 5 var kanskje den første urbane bilen.

Nykommeren vil plassere seg mellom Clio og Twingo i størrelse og den baserer seg på Nissans B-plattform, som brukes på blant annet både Nissan Micra og Renault Clio i dag.

Fargeklatt

Mini, Beetle og Fiat 500 har allerede vært nevnt som konkurrenter, men også Citroën DS nevnes som en ny rival. Nye Renault 5 vil – etter hva vi forstår – også kunne skreddersys på lik linje med konkurrentene i forhold til utstyr, multimedia og forskjellige fargevalg både eksteriørt og innvendig.

Vi synes dette lover veldig godt og håper at dette kan bli en liten særpreget fargeklatt i trafikkbildet om ikke så altfor lang tid.

Les også: Renault 4 kan også bli retro: