Range Rover Sport 2014: Kan den endelig leve opp til navnet?

Ny drømme-SUV på trappene – forventningene er skyhøye.

Sportslig er nok ikke det en først tenker på når en ser siluetten til nye Range Rover Sport. Men det skal i alle fall bli mer sportslig enn tidligere når Range Rover Sport snart slippes på markedet. (Foto: Scoopy)
Sportslig er nok ikke det en først tenker på når en ser siluetten til nye Range Rover Sport. Men det skal i alle fall bli mer sportslig enn tidligere når Range Rover Sport snart slippes på markedet. (Foto: Scoopy)

Ekte britisk luksus og ekstrem fremkommelighet har vært gode argumenter for å velge Range Rover. Men sportslige kjøreegenskaper har ikke akkurat vært et kjennetegn på Range Rover Sport. Særlig ikke med dieselmotor.

Kanskje klarer neste generasjon å rette på inntrykket – og gi et kravstort publikum en bil som makter å konkurrere med BMW og Porsche når det kommer til kjøreegenskapene på vanlig vei.

Det er i alle fall noen tegn i tiden på at det er grunn til å håpe ...

LES OGSÅ: Brukt-SUV: Kult – men risikofylt

Slanking – Grete Roede-style

For det første har de gjort en viktig og nødvendig jobb med tanke på vekten.

Storebror Range Rover har mistet opptil 500 kilo siden sist – et vekttap selv slankedronningen Grete Roede ville vært stolt av. Det blir garantert lignende tall på Sport-modellen.

Tidligere var Sport-en basert på Discovery – men denne gangen er det Range Rover som skal være utgangspunktet. Det lover godt.

Lavere vekt er viktig for forbruket og utslipp – men også for kjøreegenskapene og ytelser.

Range Rover Sport 004 (Foto: Scoopy)
Range Rover Sport 004 (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: Nå slår Jaguar og Land Rover seg sammen

510 hk

Noen sinke blir nok neppe Range Rover Sport uansett. I motsetningen til første generasjon – som kom med en alt for daff dieselmotor på 190 hk. Den feilen skjer ikke på generasjon to.

For det første blir det de samme to bensinmotorene som er i Range Rover, det vil si V8-ere på henholdsvis 375 og 510 hk.

I tillegg kommer det et par dieselversjoner – men ingen av dem kan kategoriseres under "purke".

Minstemann med V6-er har 258 hk – mens storebror på 313 hk burde borge for hyggelige ytelser, selv på en stor og tung bil.

Heller kjøpe brukt RR Sport? Da bør du lese deg opp på Brooms bruktbilguide først

Lar seg ikke styre av luftmotstand

Utseendemessig er det ikke vanskelig å se at dette er Range Rover. Her er det det "klosse"-design i bøtter og spann. Ingen skal beskylde Range Rover for å forsøke å være mest mulig aerodynamisk!

Men samtidig er det noe brutalt og tøft over det – de peker liksom nese til alle de andre, som tilpasser seg naturkreftene. Det virker som om Range Rover sier; pokker heller, la naturen tilpasse seg oss!

Veldig effektivt med tanke på forbruk og ytelser er det imidlertid ikke ...

Slik ser dagens utgave av RR Sport ut. I starten var dieselmotoren i denne bilen på beskjedne 190 hk - ikke nok til å gi skikkelig fraspark. Men etterhvert har det øket - og i neste generasjon blir minste motor trolig på 258 hk.
Slik ser dagens utgave av RR Sport ut. I starten var dieselmotoren i denne bilen på beskjedne 190 hk - ikke nok til å gi skikkelig fraspark. Men etterhvert har det øket - og i neste generasjon blir minste motor trolig på 258 hk.

LES OGSÅ: Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig

Over én million

Det som skiller Sport-modellen mest fra en "vanlig" Range Rover er den sterkt hellende bakruta. Slik det også var tilfelle ved første generasjon.

Men det blir også andre forskjeller. Blant annet får Sport egne lykter både foran og bak.

Prisen vites ikke – men vi er neppe langt unna om vi spår at det blir i overkant av en million for basismodellen med V6.

Du rekker å spare penger i noen måneder før den er her. Noen eksakt lanseringsdato har vi nemlig ikke.

Fronten få ny fanger og nye lykter, sammenlignet med en vanlig Range Rover. (Foto: Scoopy)
Fronten få ny fanger og nye lykter, sammenlignet med en vanlig Range Rover. (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: Denne Range Roveren ser nyere ut enn den er ...