Range Rover: Slaktes i ny kvalitetsundersøkelse

Og det attpåtil på hjemmebane. Les mer her:

Den har mange styrker og er elsket av entusiaster over hele verden. Men kvaliteten er ikke like bra. Range Rover er verst av samtlige SUV er i ny undersøkelse.
Den har mange styrker og er elsket av entusiaster over hele verden. Men kvaliteten er ikke like bra. Range Rover er verst av samtlige SUV er i ny undersøkelse.

Den er stor, eksklusiv og har i mange år hatt et godt grep på verdens mest velstående bilkjøpere. Men sterk merkevare til tross: Kvaliteten har aldri vært Range Rovers største styrke. Det får vi igjen bekreftet i en ny, stor engelsk undersøkelse.

Ikke nok med at "modermerket" Land Rover kommer verst ut av alle merker. I kategorien for SUV-er ender Range Rover på sisteplass, med en fryktelig dårlige score.

Flere kriterier

Bak undersøkelsen står forsikringsselskapet Warranty Direct. De tilbyr blant annet utvidet bruktbilforsikring som dekker reparasjoner på bilen. Dermed får de også et ganske unikt statistikkgrunnlag på hva som går i stykker på hvilke biler – og hvilke biler som har mest problemer.

Warranty Direct tar utgangspunkt i følgende:

– Hvor mange ganger har bilen hatt feil?

– Hva har reparasjonene kostet?

– Hvor lenge står bilen i gjennomsnitt på verksted?

– Gjennomsnittsalder og -kjørelengde på bilene som er forsikret

Brukt Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig

Fryktelig dårlig tall

Ut fra disse kriteriene får så de ulike bilmodellene en poengsum. Jo lavere – jo bedre.

Gjennomsnittsbilen ligger på rundt 100 poeng. De ti beste SUV-ene i årets undersøkelse plasserer seg pent under dette. Men Warranty Direct tar også med SUV-en som gjør det aller dårligst, og det er altså Range Rover.

Poengsummen her er 415. Det er et fryktelig dårlig tall, uansett bilklasse. Og det viser dessverre at det dårlige ryktet til Range Rover ikke bare er et rykte.

Les mer om de forskjellige Ranger Rover generasjonene her:

Nesten litt lei seg

Range Roveren bryter ofte sammen, den blir stående lenge på verksted – og den er dyr å reparere. Den kombinasjonen er for å si det mildt ikke spesielt heldig.

– Jeg blir nesten litt lei meg når jeg leser denne undersøkelsen. Range Rover er jo en bil med massevis av sjel og særpreg. Den er både eksklusiv og komfortabel og har et tidløst design. Men dessverre er det ikke bra nok under skallet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Mye går galt

– Hva er det som går galt?

– Det meste, egentlig. Men statistikken viser at det er elektronikken som skaper mest problemer. Deretter følger hjuloppheng og fjæring/demping, jeg har hørt noen grøssende historier om hva det koster når luftfjæringen ryker på disse. Det er også rapportert om mye motorproblemer, det blir også gjerne veldig dyrt, sier Benny.

Denne Range Rover-utgaven kom tilbake i 2002 og har dermed vært med i hele ti år. Det er mye for en bilmodell. På bruktmarkedet er det ganske mye å velge mellom – og prisene er tross alt gunstige.

LES OGSÅ: Lar du deg lure av denne fronten?

Anbefale som bruktbil?

– Ja nå får du biler fra rundt 250.000 kroner. Øker du til 300.000 kroner får du en godt utstyrt Range Rover med helt grei kilometerstand. Og det er absolutt mulig å prute her, disse bilene går ikke akkurat som varmt hvetebrød på bruktmarkedet.

– Tør du å anbefale den som bruktbil?

– Nei, jeg gjør nok ikke det ... I alle fall skal du vite veldig klart hva du går til. Det blir neppe verken feilfritt eller rimelig bilhold, så får man jo veie det opp mot de styrkene og kvalitetene bilen har.

Knalltøff lillebror: Her er Evoque i Hamann-utgave

Interiøret fikk en overstrømmende mottagelsen da denne Range Rover-modellen debuterte i 2002
Interiøret fikk en overstrømmende mottagelsen da denne Range Rover-modellen debuterte i 2002

LES OGSÅ: Her er en annen SUV som får juling