Få biler er så gjenkjennelige etter 42 år og tre generasjoner som Range Rover. Men 2013-modellen vil likevel være banebrytende ny på minst én måte - og det synes ikke!
Få biler er så gjenkjennelige etter 42 år og tre generasjoner som Range Rover. Men 2013-modellen vil likevel være banebrytende ny på minst én måte - og det synes ikke! Foto: Scoopy © Scoopy

Range Rover: Dette kan bli neste års ”konge” på påskefjellet

2013-modellen er snart klar - og det mest spennende ser du ikke!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Mye kan sies om britisk bilindustri. Å påstå at den har vært veldig innovativ og lite tradisjonsbundet ville være å lyve, men det har skjedd ting i løpet av de senere årene.

Kritikerne vil hevde at det har forandret seg i takt med at restene av imperiets gamle bilprodusenter er blitt kjøpt opp av forretningsfolk fra andre nasjoner.

Les også: Denne Rover 75en er ikke bare LITT uvanlig...

Forventer tradisjonelt utseende

Uten å ta stilling til det kan vi slå fast at tradisjon fortsatt er viktig – i hvertfall når det gjelder produktenes fremtoning. Og når selveste Range Rover nå står for tur til å fornyes, er det ingen som forventer noe annet enn at man fremdeles skal kunne kjenne den igjen på grunntrekkene som strekker seg helt tilbake til den første utgaven fra 1970.

Flere hybridløsninger har vært testet for den nye Range Roveren, både med og uten plug in-mulighet. At en hybridløsning kommer er åpenbart, det gjenstår å se hvilken man går for.Flere hybridløsninger har vært testet for den nye Range Roveren, både med og uten plug in-mulighet. At en hybridløsning kommer er åpenbart, det gjenstår å se hvilken man går for. Foto: Scoopy

Tidligere har vi skrevet om at det nå er hybridløsninger på gang også for denne bautasteinen i kategorien for ”SUVer med seriøst mente terreng-ambisjoner”. Det er en dyd av nødvendighet i dagens tøffe marked.

Hybrid-løsninger på gang

Men det stopper ikke der:

Minst like oppsiktsvekkende er nemlig satsingen på å redusere vekt, for på den måten å spare ressurser både i produksjon og i fremtidig forbruk. Også det, selvsagt, uten at det skal synes.

Baklysene ser ut til å være høyere enn tidligere, for øvrig kjenner vi godt igjen linjeføringen også bak på karosseriet.Baklysene ser ut til å være høyere enn tidligere, for øvrig kjenner vi godt igjen linjeføringen også bak på karosseriet. Foto: Scoopy

Nå har fotografene i Scoopy nettopp fanget opp den nye bilen, som etter alt å dømme nærmer seg produksjon med stormskritt. Det har tidligere vært spekulert i at bilen ville komme som 2013- eller 2014-modell, etter hva Scoopy erfarer er det nå snakk om lansering på slutten av inneværende år som 2013-modell.

Kanskje kan en utgave med diverse hybridløsninger drøye til neste modellår. Her har man vist konsepter og kjørt testbiler både med og uten plug in-teknologi, og hvilken løsning man lander på er det foreløpig ikke godt å si noe sikkert om, men man har som tidligere nevnt antydet at den ekstra vekten i batteripakken på en plug in-versjon vil gjøre mer skade enn nytte.

400 kilo (!) lettere

Vekt er altså hovedfokus på nye Range Rover, og det gjør at de tradisjonelle fossil-drevne utgavene også – etter alt å dømme – vil gjøre et byks oppover på statistikken når det gjelder forbrukstall.

Les også: Nye Range Rover får hybridløsning i en eller annen form

Man har tidligere varslet økt bruk av aluminium og andre lette materialer i konstruksjonen, og Scoopy sitter på informasjon om at bilen kan bli helt opp til 400 kilo lettere enn nåværende modell! Det er i så fall intet mindre enn sensasjonelt, og en solid fjær i hatten også for Jaguar, som skal bistå med utviklingen av det nye aluminiumschassiet.

Den nye konstruksjonen med omfattende innslag av aluminium skal kunne føre til en vektbesparelse på helt opptil 400 kilo i forhold til den forrige modellen. Det vil i så fall være sensasjonelt.Den nye konstruksjonen med omfattende innslag av aluminium skal kunne føre til en vektbesparelse på helt opptil 400 kilo i forhold til den forrige modellen. Det vil i så fall være sensasjonelt. Foto: Scoopy

Motorene vil på den annen side trolig bli uforandret fra nåværende modell, og tradisjonalistene vil ut fra disse bildene – som viser bilen i nesten av-kamuflert tilstand – kunne slå seg til ro med at bilen fremdeles ser ut omtrent akkurat som man kunne forvente at en ny Range Rover skulle se ut:

Betydelig større?

Panseret som går ned på forskjermene, den firkantede grillen, de store hovedlysene og de meget gjenkjennelige baklysene følger oppskriften, og selv om vi ikke har sett innsiden ennå er det lite trolig at den heller vil overraske.

Til tross for at man varsler betydelige vektreduksjoner mener Scoopys fotografer etter å ha sett bilen på nært hold at den også er betydelig større enn den gamle, noe som trolig vil komme baksetepassasjerene og bagasjen til gode.Til tross for at man varsler betydelige vektreduksjoner mener Scoopys fotografer etter å ha sett bilen på nært hold at den også er betydelig større enn den gamle, noe som trolig vil komme baksetepassasjerene og bagasjen til gode. Foto: Scoopy

Scoopys fotografer mener dog etter å ha sett bilen på nært hold at den blir betraktelig større enn dagens – hvilket i første rekke trolig vil bidra med mer benplass til baksetepassasjerene og også mer plass helt bakerst til bagasjen.

Større innvendig plass vil være et godt salgsargument når bilen skal ut på markedet – og ikke minst gi enda en grunn til å la seg imponere, hvis det nå blir slik at en større og rommelig bil fremdeles kan gjøres så mye lettere enn bilen den erstatter.

Les også: Lillebror Discovery: Full av sjarm - og elendighet...

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Trabant: Geirr solgte bilen sin på rim
Dette kan bli påbudt i bilen din
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag
Toyota tilbakekaller 15.000 biler i Norge
Triumph 2000: Sjanser som dette vokser virkelig ikke på trær
Mazda tilbakekaller 88.000 biler

reklame