Rå sportsbiler til Passat-pris

Joda, det er fullstendig mulig. Vi har funnet tre gode eksempler:

Omslag (Foto: Privat)
Omslag (Foto: Privat)

Endelig er våren i anmarsj. Blant vissent gress, gammelt sjokoladepapir og råttent løv titter de første hestehovene fram. Og ikke minst begynner asfalten endelig å bli tørr igjen. Det er med andre ord tid for å vekke sportsbilen opp fra vinterdvalen.

Har du ingen sportsbil sier du??? Så kjøp en da vel!

Vi har i denne bruktbil-runden funnet tre skikkelig sportsbiler. Ikke sånne med mekanikk fra en kjedelig familiebil pakket inn i et pent karosseri. Nei – alle disse tre er bygd med et mål for øyet: Maksimal nytelse og kjøreglede. Fellesnevnerne til tross – det er tre heeelt forskjellige biler. En amerikansk uten tak, en tysk med firehjulstrekk og sportsbilen over alle – en knallrød illsint italiener.

Og ingen koster mer enn en dårlig utstyrt Passat med minste motor!


1990, Porsche 911 Carrera 4. Kr. 313.415

964
964

For å se hele annonsen, klikk her:

964 som er den korrekte betegnelsen på denne 911-en har etter hvert fått klassiker-status. Linjene er lett gjenkjennelig fra originalen fra 1963 – motoren er fortsatt luftkjølt, og boksersekseren på 3,6-liter i 964 yter 250 hk. Bilen er mer lettkjørt og komfortabel enn generasjonen før, takket være bla. nytt hjuloppheng. Denne bilen har i tillegg firehjulstrekk. Menge mener at det er litt ”juks” og sverger heller til C2-modellen med tohjulstrekk som også ligger ca. 5 - 10 % under i pris.

Denne bilen er i tillegg chippet, har sportseksos og større hjul. Alt ligger til rette for morsomme mil, på enten landevei eller bane.

Porsche er veldig solide og gode biler og velholdte eksemplarer volder ikke de heldige eierene mange problemer, men det finnes noen ”sorte får” innimellom. Dårlig eksemplarer av arten koster deg fort vekk 100 000 kroner i reparasjoner i løpet av kort tid - og mer eller mindre obligatoriske oppgraderinger, som disse bilene bør ha vært i gjennom.

På 964 er det viktig at clutch og svinghjul er oppgradert – slik som på bilen i denne annonsen. Og som alltid: Kjøp ALDRI en 911 med oljelekkasje fra motoren, i alle fall ikke uten å være 117 % sikker på hvor det kommer i fra, og hva det koster å fikse. Det kan som du kanskje forstår fort bli dyrt. Veldig dyrt.

964 er trolig en bil som nærmer seg prisbunnen nå. Fine eksemplarer med de riktige oppdateringene vil klatre i pris framover.

Les også: Singer 911 - gammel men helt ny:


1991, Chevrolet Corvette. Kr 279 000.

Corvette-annonse
Corvette-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Chevrolet Corvette – dette er Harley Davidson på fire hjul! Denne generasjonen av Corvette heter C4 og ble produsert i 12 år, mellom 1984 og 1996. Visste du forresten at Corvette ikke ble produsert i 1983? De tok rett og slett et hvileår mellom C3 generasjonen og den nye C4-en.

Også dette er biler som er nær en prisbunn akkurat nå, du kan får greie bruksbiler fra ca 150 000 kroner. Alle bilene har 5,7-liters V8 med fra ca 200 hk og oppover til 375 hk. Mekanikken er solid og grei, mens interiøret og finishen ikke holder helt Porsche-nivå. Ikke så rart egentlig, Corvetten er en langt billigere bil i utgangspunktet. Det ble heldivis gjort en del endringer underveis i interiøret. De første bilene er de som er dårligst på dette.

Det du bør sjekke på disse bilene er: Instrumentene kan ha det med å leve sitt eget liv, sjekk at el. justeringen på setene funker, og sjekk endeledd og bærekuler i forstillingen. Det meste av deler er lett tilgjengelig og til hyggelige priser. Bilen er jo av glassfiber, så rust er ikke noe problem her! På tidligere utgaver av Corvette var sprekkdannelser i karosseriet vanlig. På C4 er dette knapt noe tema overhodet.

Den annonserte bilen har faceliften som kom på 1991-modellen og den er betydelig påkostet den senere tiden. Den har også automatgir – noe som er perfekt til sommercruising.

Sjekk også: Se - en Corvette stasjonsvogn!


1978, Ferrari 308 GTB. Kr 320 000.

Ferrari-annonse
Ferrari-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er en av verdens vakreste og mest kjent bilprofiler. Nå snakker vi seriøs klassiker og fullblods sportsbil i en og samme bil!

Denne 308-en har forgassere – noe som gir en nesten absurd fet innsugningslyd – man kan få gåsehud av mindre. Ulempen er at kaldstartegenskapene ofte ikke er like gode som på senere biler med Bosch K-jetronic innsprøytning.

Noen biler (ikke den annonserte) er utstyrt med såkalte TRX-hjul. De krever spesielle dekk som (nå etter 30 år) ikke lengre er veldig gode og som i tillegg koster tre ganger så mye som et normalt dekk.

Ferrari-motorer er noe av de tøffeste og best konstruerte verden, men er såpass ekstreme at de krever litt ekstra og ofte kostbart vedlikehold. Dokumentert servicehistorikk er viktig. Sjekk registeret og ikke minst clutchen som ofte får litt hard medfart. Sjekk også el.vinduene, de er en svakhet.

Det finnes billigere 308-er enn denne - også i Norge, men det er nok en grunn... På Ferrari så gjelder det mer enn på noe annet bilmerke: Kjøp så dyr (les: så god) bil som overhodet mulig. De ekstra kronene du legger i å få et skikkelig bra eksemplar, betaler seg mange ganger framfor å koste på en som ikke er i god stand. Alltid og uten unntak!

Deleprisene på Ferrari er en snodig greie. Noen deler er så billige at du kan få latterkrampe, andre er helt ubegripelig dyre...

Les også: Får jeg råd til drømmebilen?

Del med Facebook-vennene dine

Hvilken av disse ville du hatt og hvorfor? Skriv inn i kommentarfeltet under: