Qashqai: Her skjuler det seg en stor bilnyhet
Selv beskriver de den som sin viktigste modell i moderne tid.
Det er ikke ofte det skjer, men innimellom dukker det opp bilmodeller som snur opp ned på klassen de tilhører – eller de starter kanskje en helt ny bilklasse.
Det er noe de fleste bilprodusentene bare kan drømme om.
Og de som treffer blinken, kan som regel glede seg over stort salg og solide marginer.
Spesielt navn
Da Nissan tilbake i 2007 skulle erstatte to bilmodeller som hadde stadig fallende salgskurve og må ha-faktor som et par kneippbrød, gjorde de et ganske dristig valg.
De stoppet produksjonen av familiebilen Primera og Golf-klasse-bilen Almera – og inn rullet en bil som først markerte seg med et navn som virkelig var en utfordring å uttale. Og ikke minst: En utfordring å skrive.
Vi snakker om Qashqai. En kompakt, høyreist mini-SUV, eller crossover.
Peugeot har fått en lenge etterlengtet suksess – her er den:
Smart trekk
Seks år senere vet vi at det ikke bare var navnet som utmerket seg: Qashqai har vært en kjempesuksess i hele Europa, og en eneste stor opptur for Nissan i Norge.
Den har også hentet svært mange nye kjøpere til Nissan, kunder som tidligere ikke har vurdert merket.
Produksjonen har nå passert to millioner eksemplarer. Da er det kanskje ikke rart at Nissan selv omtaler oppfølgeren som kommer neste år som sin viktigste modell i moderne tid.
LES OGSÅ: Derfor er Qashqai et veldig smart bilkjøp
Første smakebit
Nå er de helt i innspurten med testene av denne., Den skal vises aller første gang 7. november – og nå har Nissan akkurat sendt ut den aller første smakebiten på bilen.
Det er ikke mye vi får se – men det er da også helt bevisst. Nissan har holdt en svært lav profil underveis i utviklingen av bilen. Det har lekket få detaljer om den – og vi har nesten ikke sett spionbilder av bilen heller. Alt dette for å skjerme dagens modell mest mulig - og sikre at salget ikke faller for mye når kunder bli klar over at en ny modell er på vei.
Designet i England
Men det vi vet er at bilen er designet i England og i likhet med forgjengeren skal produseres ved Nissan-fabrikken i Sunderland.
Til tross for at dagens Qashqai har fått skryt for designet, later det til at Nissan kommer til å endre ganske mye på det. Kilder ved fabrikken sier at andre generasjon skal bli mer innovativ, både på design og det tekniske.
Lillebror Juke viser med all tydelighet at Nissan våger å skille seg fra mengden.
For Qashqais del er det ventet at mye blir hentet over fra konseptbilen Hi-Cross (bildet under) som ble vist første gang på bilutstillingen i Genève i fjor.
Styggrask: Les testen av Nissan Juke her
Dropper sjuseter
Nissan har også bekreftet at det skal komme en sporty Nismo-utgave av nye Qashqai.
Mye tyder imidlertid på at +2 – altså sjuseter-utgaven av Qashqai – ikke blir erstattet. I stedet skal neste generasjon av storebror X-Trail ta seg av kundene som ønsker SUV med sju seter. En ny 1,2-liters bensinmotor på 114 hestekrefter er ventet å bli innstegsmodell, sammen med en 1,5-liters dieselmotor på 109 hestekrefter.
LES DUELLEN: Qashqai møter Skoda Yeti
Konkurransedyktig priset
Lavt forbruk og utslipp, kombinert med at Nissan sannsynligvis har redusert vektet på bilen, lover bra for norske avgifter – og dermed prisen på bilen.
Første generasjon Qashqai har vært svært konkurransedyktig priset. Nå har den fått en rekke nye konkurrenter i løpet av de siste årene – det er ventet at Nissan vil matche de aller fleste av dem på pris også med den nye utgaven.
Toppmodell med sju seter og 4x4 – les testen her:
LES OGSÅ: Bli med på jakt etter den beste brukt-SUVen