Pris i Tyskland: 66.000 kroner. Pris i Norge: 276.000 kroner!

Det skjer noe med en Lada i det norske avgiftssystemet...

Det er lenge siden den forsvant som nybil i Norge   men du får fortsatt kjøpt Lada Niva i en rekke andre markeder. Da er prisen hyggelig, det blir den ikke etter norske avgifter!
Det er lenge siden den forsvant som nybil i Norge men du får fortsatt kjøpt Lada Niva i en rekke andre markeder. Da er prisen hyggelig, det blir den ikke etter norske avgifter!

Norske bilavgifter er helt i verdenstoppen. Det gjør igjen at vi her hjemme betaler mer for nybilene enn de aller, aller fleste.

En bieffekt av dette er også at utpregede lavprisbiler - biler som er konstruert for å være billigst mulig - blir relativt sett mye dyrere i Norge. Dermed blir de også veldig vanskelige å selge.

Ned mot 50.000,-

Forleden skrev vi om det som etter alt å dømme blir et helt nytt lavprismerke fra VW-konsernet. Her er ambisjonen å produsere biler mest mulig kostnadseffektivt - og slik sett komme helt ned mot 50.000 kroner i pris.

Svært mange land har ikke egne avgifter på bil. Da blir prisen det som det koster å produsere og distribuere bilen - pluss fortjeneste i disse leddene, og moms.

Norges billigste SUV - les testen her:

Tilbudspris

Et eksempel på hvor ekstremt det norske avgiftsnivået kan slå ut, dukket opp i kommentarfeltet under artikkelen om VWs lavprismerke.

En av våre faste kommmentatorer som kaller seg halloooo (mange takk for tipset!) kom opp med dette eksemplet: En splitter ny Lada Niva som ligger ute til salgs på mobile.de for rundt 66.000 kroner.

Det er "tilbudspris" i Tyskland. Nyprisen ligger egentlig fra rundt 80.000 kroner, men så er nok ikke den gamle sliteren Niva det enkleste å selge til fullpris lenger.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Jager bort planene

Men sett at du skulle få en ustoppelig lyst til å importere denne til Norge, hva tror du prisen blir da?

Jo, da er det bare å hente ut tallene fra annonsen, gå inn på Tollvesenets avgiftskalkulator - og trekke pusten dypt før du setter i gang.

Når du er ferdig, har du fått en sluttsum som vi tipper har jaget bort alle importplaner, med to streker under!

Interiøret er ikke helt 2014. nei ... Dette var jo også strengt tatt umoderne allerede da det kom på markedet første gang.
Interiøret er ikke helt 2014. nei ... Dette var jo også strengt tatt umoderne allerede da det kom på markedet første gang.

Datsun: Nå er comebacket bekreftet

Bruktmarkedet

Her ramler det nemlig på over 200.000 kroner i avgifter! Det som virkelig veier tungt her er utslippet.

Denne bilen ble konstruert lenge før noen tenkte utslipp og miljø. 233 gram co2 per kilometer hadde ikke vært ekstremt for noen år siden, men i dag er dette svært mye for en bil som dette. Dermed blir det også så hardt straffet av avgiftssystemet.

Så hvis du virkelig vil ha en Niva - da er nok løsningen å lete på bruktmarkedet i stedet. Der dukker det fortsatt opp eksemplarer fra tid til annen, selv om det begynner å bli lenge siden den ble solgt ny i Norge.

Gått lite

Mot slutten av 1990-tallet fikk den imidlertid et lite oppsving, da importøren klarte å få den godkjent som toseters varebil på grønne skilter. En nokså ukledelig "klump" på taket vitner om den ombyggingen, det måtte til for at varerommet skulle bli stort nok.

Tre stykk Niva ligger ute til salgs akkurat nå. Den rimeligste er en 1996-modell som ikke har rullet mer enn 85.000 kilometer, men som "trenger en kyndig bilreperatør for å bli EU-godkjent". Prisantydning her er 13.341 kroner.

Dyrest er en 1999-modell med 107.000 kilometer på telleverket. Selger lover at den er tilnærmet rustfri og i god stand. Her er er prisen 28.341 kroner.

Broom har kjøpeguide på Niva også - les mer her:

Den gamle sliteren Lada Niva imponererer ikke når det gjelder bremselengde.
Den gamle sliteren Lada Niva imponererer ikke når det gjelder bremselengde.

LES OGSÅ: Nybil til under 50.000 kroner