Porsche Pajun: Nå skal de lage ny familiebil
Planlegger konkurrent til den norske taxifavoritten.
Porsche har etter hvert fått et langt bredere modellutvalg enn coupeer og cabrioleter. Først kom stor-SUV-en Cayenne, en bil som skapte enorme reaksjoner blant Porsche-entusiastene. Etterpå fulgte firedørscoupeen Panamera – og neste år får vi den kompakte SUV-en Macan også.
Men det er ikke alt. For denne uken melder det tyske bilnettstedet Auto Bild, at det planlegges en modell som skal konkurrere med blant andre Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6.
LES OGSÅ: TEST: Porsche Panamera: Sportsbil – eller sidrumpa dieselpurke?
Pajun – ikke Cajun
Det skal være snakk om en sedan som blir litt mindre enn Panamera.
Auto Bild mener at den kommer i produksjon innen 2017 – og at prisen vil legge seg et sted mellom 65.000 og 100.000 Euro.
Navnet på den nye modellen skal også være klart: Pajun. Nei, det er ikke en skrivefeil, det bare ligner veldig på Cajun, som mange trodde kompakt-SUV-en Macan skulle hete.
LES OGSÅ: Porsche Cayenne: Hva gjør brukt drømme-SUV med familieøkonomien?
– Mange ideer
Det er imidlertid ingen kildehenvisninger på informasjonen om den nye modellen, og det bør nok tas med en smule salt.
Porsche-talsmann Hans-Gerd Bode uttaler til Reuters at det er mange ideer for neste modell i Porsche-familien, men at det foreløpig ikke er tatt noen avgjørelser på hva de vil gjøre.
Nå består modellutvalget av ikonet 911, billigmodellen Boxster, coupeen og cabrioleten Cayman, tidligere nevnte stor-SUV-en Cayenne og firedørssedanen Panamera.
Og fra neste år vil altså kompakt-SUV-en Macan legges til.
LES OGSÅ: Porsche Panamera XL: Gjett hvem som skal ha denne
Stasjonsvogn?
Spørsmålet er om Porsche vil ta den helt ut snart – og komme på markedet med en stasjonsvogn.
Det vil garantert skape enda flere hoderystende reaksjoner fra dem som fikk kanapeene i vrangstrupen da det ble klart at Cayenne skulle bli en realitet – og at det skulle bli mulig å få en Porsche med dieselmotor!
Ettertiden har imidlertid vist at begge deler var riktige grep, i alle fall med tanke på markedsandeler og økonomi.
Og nå som selv Jaguar XF har blitt lansert som stasjonsvogn, er det kanskje også større sjanse for at Porsche også tør å gjøre det.
Hva synes du – burde Porsche holde seg til de modellene de har nå – eller utvide utvalget ytterligere?
LES OGSÅ: Porsche Cayenne Turbo: Denne har hatt et verditap på rundt 1,5 millioner