Porsche Cayenne: Nå har drømme-SUV-en blitt rimelig

Du får den til Passat-pris - men er det smart?

Porsche Cayenne. Dette både er og var en drømmebil for mange.
Porsche Cayenne. Dette både er og var en drømmebil for mange.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Har et spørsmål til deg som jeg håper du har mulighet til å svare på. Vi har tenkt til å bytte til nyere SUV og har sett på flere fornuftige biler, de fleste japanske. Så har jeg også sett litt på biler med mer drømfaktor og en som skiller seg særlig ut er Porsche Cayenne.

Dette var jo en skikkelig drømmebil da den kom på markedet. Vi kan bruke drøyt 400.000 kroner og for meg ser det da ut som vi kan få en fin Cayenne. Er det et godt kjøp, mener du? Er det en fare at disse bilene kan være hardt kjørt av tidligere eiere?

Benny svarer:

Jo, dette både var og er drømmebiler og jeg forstår godt at du ønsker deg en slik. Første generasjon Cayenne begynner å bli såpass billig nå at de er oppnålige for en større kjøpegruppe. Men vi snakker fort om biler som er 6 - 7 år gamle og med de utfordringene det medfører. Jeg har sett biler helt ned i 300.000 kroner, men tror det er smart å legge litt mer i det - og få en fin og god bil med god historikk.

En del biler har blitt importert fra USA på grunn av den lave dollarkursen de siste årene. Disse bilene oppleves som en del mer ukurante enn de med europeiske spesifikasjoner og jeg anbefaler deg å velge sistnevnte.

I dette segmentet er kombinasjonen farge, utstyr og motor viktig – kanskje særlig med tanke på gjensalg. Skal du ha hengerfeste, kan dette bli svinedyrt om bilen ikke er forberedt for det (ca. 50.000 kr)

Og som vanlig: God servicehistorikk og gjerne en fersk EU-kontroll og en tilstandsrapport fra NAF eller en forhandler er å anbefale.

Slik ser en 2005 modell Porsche Cayenne ut innvendig.
Slik ser en 2005 modell Porsche Cayenne ut innvendig.

Les vår test av Cayenne her:

Tryggest (og dyrest) kjøp gjør du hos en merkeforhandler, som gir deg en verkstedkontrollert bil med garanti.

Bilene er generelt gode og kommer ofte godt ut i forskjellige kvalitetsundersøkelser. Unntaket her er de aller første årsmodellene som hadde litt små-tull.

De har god plass, er nydelige å kjøre og byr på en god dose både status og komfort! Ikke alle liker utseendet, men jeg synes de gamle er vel så pene som de helt nye, særlig bakfra.

På minussiden kan man notere at er dyre å forsikre, de bruker mye bensin og når noe går i stykker, er de dyre å reparere.

Romslig og komfortabel, men ikke alle liker utseende...
Romslig og komfortabel, men ikke alle liker utseende...

Vi snakker nok om et bilhold som vil koste deg noe over gjennomsnittet. Derfor bør man ha økonomi til å bære dette, også om det kommer på uforutsette utgifter.

Hvis jeg skal anbefale deg en bil, så må det bli en 2005-modell med V6-motoren på 250 hk. Turbo og V8-ere blir fort en del dyrere.

Jeg vil anbefale deg å legge minst 450.000 kroner i potten her. Da bør du til gjengjeld få pent eksemplar med rett over 100 000 km på tellerverket.

Til sammenligning får du en veldig fin og splitter ny Ford Mondeo, Volvo V70 eller VW Passat til samme pris...

Cayenne er / var dyre biler og ble dermed som regel kjøpt av godt voksne folk og jeg tror de langt fleste her er pent kjørt og behandlet. Unntaket kan være stylede turbobiler med mange eiere og luguber historikk.

Ønsker deg lykke til med SUV-drømmen!

Les også: Vår test av Porsche Panamera her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: – Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?