Porsche 928: En glemt godbit i bruktmarkedet

Men det er også en bil som kan gi deg grå hår, søvnløse netter og tom lommebok.

Kraftfull, rask, komfortabel og med kjøreegenskaper som svært få biler fra samme tid kan vise til, e også en bil med mange fallgruver. Så sjekk nøye før kjøp.
Kraftfull, rask, komfortabel og med kjøreegenskaper som svært få biler fra samme tid kan vise til, e også en bil med mange fallgruver. Så sjekk nøye før kjøp.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg har skjønt at du er en Porsche-entusiast og tenkte derfor å spørre deg litt til råds før jeg kjøper Drømmebilen med stor "D" :-)

Nemlig Porsche 928, som jeg alltid synes har vært fin. Nå kan endelig anledningen by seg, og jeg håper å ha en bil på plass før sommer og tørr asfalt.

Budsjettet er på +/ - 100.000 kroner. Helst ikke mye over. Jeg skjønner at dette er en bil som må sjekkes litt nøye før kjøp og hadde i den forbindelse satt pris på om du hadde noen tips å komme med om hva som jeg bør legge litt ekstra vekt på. Dagfinn

Benny svarer:

Hei Dagfinn!

Jeg er helt enig med deg – Porsche 928 er en svært hyggelig bil. Den har dessverre kommet litt i skyggen av den legendariske 911-en, men er absolutt en skikkelig entusiastbil og vel verdt å satse på.

Jeg vi nesten gå så langt som å si at den er en litt glemt godbit i bruktmarkedet. Det gjør også prisene overkommelige. Det ligger flere biler ute nå, midtvinters, til rundt 100.000 kroner!

Porsche 928 kom i 1978 og ble samme år kåret til Årets Bil. Det er en ekte GT-vogn. Kraftfull, rask, komfortabel og med kjøreegenskaper som svært få biler fra samme tid kan vise til.

Karosseri i aluminium var også en stor nyhet i 1978, akkurat som det var på Audi A8 16 år senere...

Designet var omstridt. Det er det kanskje fortsatt. Ingen biler har sett slik ut – verken før eller siden. På mange måter var den forut for sin tid. Hvilke andre biler vet du om med aluminiumskarosseri og helintegrerte kunstfiber-støtfangere fra 1978?

Jeg var en av mange guttevalper som på den tiden hadde stor 928-plakat på veggen hjemme på gutterommet...

Pass på!

Men - det er et men: Den kan nemlig bli svært dyr og frustrerende å eie om man ikke gjør en grundig jobb før kjøp. Ender man opp med et lurvete eksemplar, kan det helt klart gi både grå hår, søvnløse netter og tom lommebok. Dette er en bil som må sjekkes nøye – helst av fagfolk – før kjøp.

Karosseri:

Karosseriet er av aluminium og ruster derfor ikke. Men gamle skader som ikke er fikset skikkelig opp kan være svært dyrt å sette skikkelig i stand – så dette må sjekkes nøye. Særlig på biler som er omlakkerte, og det er mange som er etter hvert.

Interiør:

Slik ser en Porsche 928 ut inni. Forut for sin tid, mener Broom-Benny.
Slik ser en Porsche 928 ut inni. Forut for sin tid, mener Broom-Benny.

Les også: Se hva Nils fant på sin Porsche 928:


Sjekk nøye alle elektriske funksjoner. Alt fra elektriske seter og elvinduer, til varmeapparat / AC, lys, vindusviskere og kreative stereomonteringer.

Særlig på biler med stoffinteriør er dette ofte både slitt og falmet. Sjekk også for fuktighet i gulvet. Lekkasjer kan forekommer fra takluke og frontrute.

Sikringsboksen er plassert under gulvet på passasjersiden. Fukt og strøm passer sjelden veldig godt sammen. Sjekk også at sikringsboksen med omliggende herligheter ser noenlunde originalt, ryddig og greit ut.

Sprekt dashbordpadding forekommer, særlig på eldre modeller.

Motor / gir:

Motoren er i utgangspunktet veldig god, men mange biler har nå gått langt og det kan så klart medføre noen utfordringer. At topplokkene må overhales forekommer. Det samme gjør lekkasje fra vannpumpen. Sjekk også at registerreimen er noenlunde fersk og at det ikke er ulyder fra løpehjul og strammere etc. her. Sjekk til slutt at det ikke er noen oljelekkasjer.

Den manuelle girkassen kan være en svakhet og har lett for å skrape ved girskift. Clutchen bør også kontrolleres. På biler med automatgir bør oljen sjekkes. Er den rød og lukter godt – og girer bien som den skal?

Generelt:

Servicehistorikk og siste EU-kontroll er helt klart ting som bør kunne dokumenteres. En grundig sjekk av bremser, dekk og forstilling / hjuloppheng hører også med.

En 928 med korrekte hjulvinkler, gode dekk og friskt hjuloppheng skal være klippestø å kjøre, selv i høy hastighet - og bremsene skal ikke trekke til noen side.

Dette er både mye å sjekke og kanskje også å forlange av en bil til 100.000 kroner. Men også her er det garantert smart å legge litt mer penger i en skikkelig bil, enn å kjøpe et smålurvete eksemplar.

Jeg tenker også at bilens tekniske stand er viktigere enn både årsmodell, kilometerstand og motoreffekt. Kjøp heller en eldre, fin 928 enn en nyere 928S med stort omsorgsbehov.

100.000 kroner er nok også – etter min mening – helt på smertegrensen på hvor billig en slik bil skal være og enda kunne gi deg et forholdsvis bekymringsløst bilhold. Men kan du legge 150.000 i det, så begynner det definitivt å hjelpe.

Jeg ønsker deg på hell og lykke på veien med Porsche 928!


Porsche 944: Nå kan den være et veterankupp


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: