Porsche 918 Spyder: Se hva som plutselig dukket opp på svenske vinterveier

Denne byr på en stor overraskelse!

Porsche tester nå sin nye superbil i Skandinavisk kulde og vinterskoger.  (Foto: Scoopy)
Porsche tester nå sin nye superbil i Skandinavisk kulde og vinterskoger. (Foto: Scoopy)

Med heftige forgjengere som 959 og Carrera GT, er det ikke små sko den helt nye Porsche 918 Spyder skal fylle.

Dette er den mest komplekse og høyteknologiske bilen Porsche noensinne har bygget. Porsche er jo ikke bare kjent for raske biler – kvalitet og driftssikkerhet har alltid hatt høy prioritet også.

Vintertest

Derfor er det nok ekstra viktig å få testet ut 918 skikkelig – under alle tenkelige forhold.

Vi vet at de allerede har kjørt den på Nürburgring. Rundetiden der ble klokket til rett under 7 minutter og 14 sekunder, noe det absolutt står respekt av. Det er omtrent det samme som en Lamborghini Aventador bruker.

Porsche Macan: Slik blir den nye Norges-Porschen

918 Spyder har tre motorer. En V8 og to elektiske-. Hybrid med andre ord. Skikkelig høyytelses sådan...  (Foto: Scoopy)
918 Spyder har tre motorer. En V8 og to elektiske-. Hybrid med andre ord. Skikkelig høyytelses sådan... (Foto: Scoopy)

Nå er det kulde og vinter som står på testprogrammet, langt nord i Sverige. Selv om Porsche allerede har skaffet seg erfaring fra hybrid-drivlinjer gjennom Panamera og Cayenne, er dette likevel noe ganske nytt. Den har intet mindre enn tre motorer. En V8-bensin og to elektriske.

770 hestekrefter

V8-eren stammer fra racerbilen RS Spyder, men er tilpasset for å møte Porsches standarder for driftssikkerhet og drivstofføkonomi, samtidig som den er god for et turtall 9000 o/min!

I tillegg har den altså to elektriske motorer også. En foran som da naturlig nok leverer sine 107 hk til forhjulene, og en annen bak – sammenbygd med girkassa som leverer 121 hk til bakhjulene.

Samlet effekt hvis man summerer alle tre motorene er voldsomme 770 hk, nok til å gi bilen en toppfart på 325 km/t.

Dette må da være verdens tøffeste Folkevogn?

Rask ...

Ikke kommer den til å bli noen sinke ved lyskryssene heller. 0 -100 km/t går nemlig unna på under 3 sekunder. Ikke mange som holder følge da ...

Den går like fælt som den ser ut som. 0-100 km/t tar under 3 sekunder (Foto: Scoopy)
Den går like fælt som den ser ut som. 0-100 km/t tar under 3 sekunder (Foto: Scoopy)

Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-

Ikke bare vanlig, kjedelig økohybrid, med andre ord, men skikkelig høyytelseshybrid!

Oppsiktsvekkende forbruk

Allikevel står det høy respekt av forbruket – som trolig overrasker mange.

Den nye super-Porschen nøyer seg nemlig med bare utrolig lave 0,3 liter på mila. Et oppsiktsvekkende lavt siffer med tanke på ytelsene!

Chassiset består nesten utelukkende av karbonfiber for å holde vekten nede.

Alt tyder derfor på at vi kan få det morsomt bak et Porsche-ratt i framtiden også, uten at det går på bekostning av miljøet. Må være dette som kalles vinn-vinn?

Les også: Vår test av Porsche Panamera