Porsche 911 / 991: Sportsbilen som også er vinterbil

Nye Porsche 911 med firehjulstrekk er like rundt hjørnet. Vi har prisene:


Med denne i garasjen så er ikke snø og glatte veier noen hindring.
Med denne i garasjen så er ikke snø og glatte veier noen hindring.

Det er ikke til å komme ifra. Sommeren er på hell og høsten nærmer seg med stormskritt.

Det er en tid da mange sports- og entusiastbiler forsvinner inn til lager og skjul, mens utålmodige eiere venter på en ny vår med solskinn og varm asfalt.

23 år med firehjulstrekk

Heldigvis behøver det ikke være slik. Noen sportsbiler klarer vinteren bedre enn andre. Porsche er en av dem. Allerede i 1989 kom de med firehjulstrekk som et alternativ på sin 964.

I 1989 kom den første 911-en med firehjulstrekk, den het 964 C4 og har for lengst blitt en klassiker
I 1989 kom den første 911-en med firehjulstrekk, den het 964 C4 og har for lengst blitt en klassiker

Du ser vel hva denne sykkelen er inspirert av?

For snart et år siden ble den helt nye Porsche 911 / 991 lansert. Nå kommer bilen som mange nordmenn har ventet på og som gjør at snø, is og glatte veier bare blir morsommere. Nemlig utgaven med firehjulstrekk.

Coupe og cabriolet

Ikke nok med det. Om du ikke har det med å bli kald på ørene så kan du få den som cabriolet også, i tillegg til coupéutgaven. De kommer nemlig samtidig.

Den lanseres både som Carrera 4 og Carrera 4S i samme slengen. Førstnevnte har en 3,4-liters motor på 350 hk, mens S-utgaven byr på en 3,6-liter med 400 hk. Girkassen er sjutrinns, mens Porsches unike PDK dobbeltclutch-gikassekasse – den også med syv trinn – er tilleggsutstyr.

Inspirerende egenskaper

Firehjulstrekksystemet er aktivt og en videreutvikling av det vi har sett i tidligere modeller. Porsche kaller det PTM (Porsche Traction Management) , det sender mesteparten av kraften til bakhjulene for mest mulig inspirerende kjøreegenskaper.


Moro, men ikke direkte billig. Prisene starter på drøyt 1,3 millioner kroner
Moro, men ikke direkte billig. Prisene starter på drøyt 1,3 millioner kroner

Sammen med 4 / 4S modellene, kommer også nyheten ACC (Porsche Adaptive Cruise Control) og et nytt elektrisk soltak i glass til alle Carrera-modeller.

Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-

Viktig modell

Av forgjengeren Porsche 997 var salget av biler med firehjulstrekk på hele 34 %, eller nærmere 28.000 enheter, etter litt enkel hoderegning.

Ingenting tyder på at 991 med firehjulstrekk skal selge dårligere, så dette er en viktig nyhet for Porsche.

Porsche-911-4s-detalj
Porsche-911-4s-detalj

Foruten emblemet på motorlokket, kjenner du igjen bilene med firehjulstrekk på at de har en ny refleksplate mellom baklampene, de har bredere skjermer og de har litt bredere dekk. 4S-utgaven har fire runde eksosrør, mens Carrera 4 har to ovale.

Les mer om vårt første møte med nye Porsche 911/991:

Dette blir prisene:

Coupe:

Porsche-991-side
Porsche-991-side

911 Carrera 4 (manuell): kr 1.343.000,-

911 Carrera 4 (PDK): kr 1.347.000,-

911 Carrera 4S (manuell): kr 1.575.000,-

911 Carrera 4S (PDK): kr 1.573.000,-

Cabriolet:

Porsche-911-cabriolet-forfr
Porsche-911-cabriolet-forfr

911 Carrera 4 Cabriolet (manuell): kr 1.467.000,-

911 Carrera 4 Cabriolet (PDK): kr 1.466.000,-

911 Carrera 4S Cabriolet (manuell): kr 1.694.000,-

911 Carrera 4S Cabriolet (PDK): kr 1.693.000,-

Bilen lanseres offisielt på Paris Motorshow i september.

Les også vår test av Porsche Panamera her: