10th Anniversary-utgaven av 1979 Trans Am hadde en "teoretisk" nypris på 10.600 dollar, men ble vanligvis solgt for langt høyere pris ettersom det var forventet lav produksjon og fremtidig samlerverdi. I dette tilfellet åtte-doblet prisen seg på 32 år. Foto: Beckort Auctions
10th Anniversary-utgaven av 1979 Trans Am hadde en "teoretisk" nypris på 10.600 dollar, men ble vanligvis solgt for langt høyere pris ettersom det var forventet lav produksjon og fremtidig samlerverdi. I dette tilfellet åtte-doblet prisen seg på 32 år. Foto: Beckort Auctions

Pontiac Trans Am: Sto i butikken i 32 år før den ble solgt

Så ble familieforetaket lagt ned og bilen solgt på auksjon. Gjett prisen!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

21. mars 1979 kom en lastebil med et parti nye Pontiacer til Kitterman Motor Company i Corydon, Indiana. En av bilene som ble kjørt av lastebilen og inn i forretningen var denne Firebird Trans Am´en, som var bestilt med "jubileumspakke":

Firebird som modell fylte nemlig 10 år i 1979. Tofarget sølvlakk med ekstra stor panser-ørn i spesielle farger samt sølvfarget skinninteriør og aluminiumsfelger i nytt design var tatt frem for å feire den første, lille milepælen for en bilmodell som allerede hadde blitt ekstremt populær - ikke minst takket være den første "Smokey and the Bandit"-filmen et år i forveien.

Les også: The Bandit´s Trans Am - og andre filmbiler vi ikke glemmer

32 år i utstillingslokalet

For en tid siden ble samlere over hele verden nådd av ryktet om at en av disse bilene fremdeles fantes i ny-tilstand, "gjemt" i nettopp denne bilforretningens salgslokale. Historien bak sies det lite om, men når omstendighetene først var slik at den ikke ble solgt da den var ny, så har i hvertfall noen i den familie-eide bilforretningen innsett at den kom til å få samlerverdi.

Om fronten på 1979-1981 Trans Am ikke falt i smak, så gjorde hekken det desto mer. Sorte baklys ble en trend utover 80-tallet, da både Audi og Jaguar hermet etter Pontiacen. Foto: Beckort AuctionsOm fronten på 1979-1981 Trans Am ikke falt i smak, så gjorde hekken det desto mer. Sorte baklys ble en trend utover 80-tallet, da både Audi og Jaguar hermet etter Pontiacen. Foto: Beckort Auctions

Bilen har nemlig optionkode W72. Det står for den legendariske 400 kubikktommers motoren, som kun var tilgjengelig i kombinasjon med manuell firetrinns girkasse. Den gikk egentlig ut etter 1978, men Pontiac reserverte restlageret av 1.817 slike motorer til jubileumsmodellen i 1979, som totalt ble bygget i 7.500 eksemplarer.

Dermed hadde nok mange trodd det skulle ta helt av når det gamle familieforetaket nå var lagt ned, og alt - inklusive den flotte bilen - skulle selges på auksjon i uken som gikk.

6,7 miles hadde den gått på 32 år, eller noen centimeter i underkant av 337 meter i året.

Option-liste over to sider

Bilen var skitten etter lagringen. Transport-plastikken på setene og rattet var gulnet, og det samme var "window sticker´en" - dokumentet som er klistret på sideruten ved levering fra fabrikk, og viser hele smørbrødlista over utstyret bilen er bestilt med. På denne var det forresten bestilt så mye utstyr at stickeren gikk over to sider. Men alt var som i mars 1979.

10th anniversary-pakken var innholdsrik, dessuten var denne bilen i tillegg bestilt med så mye utstyr at "window stickeren" gikk over to sider. Foto: Beckort Auctions10th anniversary-pakken var innholdsrik, dessuten var denne bilen i tillegg bestilt med så mye utstyr at "window stickeren" gikk over to sider. Foto: Beckort Auctions

Nå er auksjonen over, og vi vet hva en "ny" 1979 Trans Am med jubileumspakke og den grommeste motoren er verdt: 85.000 dollar. eller litt over 500.000 kroner. I hvertfall var det det den fremmøtte skaren av auksjonsgjengere i Corydon, Indiana var villige til å gi for den, og vi innrømmer gjerne at vi kanskje hadde trodd den kunne gått enda høyere i pris.

Les også: Bugatti steg fra 560 kroner til 3,9 millioner på 51 år

Det kan ha med markedsføring å gjøre, og det kan meget vel også ha med det faktum å gjøre at en 1979-modell ikke er like populær som en 1977 eller 1978. 1979-modellen fikk en ny, tett grill i stedet for forgjengerens åpne, som kjent fra den første Smokey and the Bandit-filmen, og da hjelper det kanskje ikke med 6,7 miles, jubileumspakke og 400-motor.

Snart til salgs igjen?

Kjøperen var også relativt lokal, fra litt mer kjente Salem, Indiana, bare en drøy halvtime unna. Og vi vil ikke bli overrasket om bilen snart dukker opp til salgs igjen, til en noe høyere pris, etter at skitten og lagringsstøvet er renset forsiktig vekk, uten å ødelegge tidsmaskin-stemningen inne i bilen.

Plastikken sitter fremdeles på både gulv, seter og ratt, med typiske amerikanske instruksjoner om "remove by dealer before delivery". Armlenet på førerdøren er litt skittent, trolig etter at verkstedansatte har flyttet på bilen i årenes løp. Foto: Beckort AuctionsPlastikken sitter fremdeles på både gulv, seter og ratt, med typiske amerikanske instruksjoner om "remove by dealer before delivery". Armlenet på førerdøren er litt skittent, trolig etter at verkstedansatte har flyttet på bilen i årenes løp. Foto: Beckort Auctions

Skulle man begynt å bruke en bil som har vært lagret så lenge ville man stått foran en kostbar runde med utskifting av porøse plast- og gummidetaljer som har stått seg ihjel. Dessuten ville bilens sjeldenhet som en av verdens minst kjørte Trans Am´er forvitret i enda raskere takt enn plastikken. Dermed vil nok denne for alltid komme til å bli en utstillingsgjenstand.

Og da er kanskje 85.000 dollar nok...

Les også: Denne Vauxhallen er Norges (kanskje) minst kjørte bil

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Trabant: Geirr solgte bilen sin på rim
Dette kan bli påbudt i bilen din
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag
Toyota tilbakekaller 15.000 biler i Norge
Triumph 2000: Sjanser som dette vokser virkelig ikke på trær
Mazda tilbakekaller 88.000 biler

reklame