Plutselig var det som biltypen gikk av moten

Kombiene solgte i bøtter og spann – så skjedde det noe ...

Audi A5 Sportback er et bevis på at kombiene har begynt å komme tilbake   men i langt mindre skala enn i storhetstiden.
Audi A5 Sportback er et bevis på at kombiene har begynt å komme tilbake men i langt mindre skala enn i storhetstiden.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo! Dette er vel egentlig ikke er spørsmål, mer en betraktning, men det hadde vært interessant å høre din mening om det. Jeg lurer rett og slett på hvorfor det selges så veldig lite kombikupeer i dag, sammenlignet med for noen år siden.

Da var det jo slik at de fleste bilmodeller med respekt for seg selv også kom i femdørs kombi med stor bakluke, ja noen hadde til og med det som eneste karosserivariant, men nå virker det som er veldig langt mellom dem. Det er min subjektive mening, naturligvis, men jeg synes mange biler var penest og mest sporty i femdørs, ekstra merkelig er det da at du ser så få av dem på veiene. Hva tror du dette skyldes? Vennlig hilsen fra Svein.

Benny svarer:

Hei Svein. Sånne betraktninger har jeg sans for, sikkert fordi jeg går og funderer på veldig mye rart rundt bil selv!

Men ja: Det er helt riktig at kombiene har havnet litt i bakleksa, i alle fall sammenlignet med hvordan det var for et par tiår siden. Vi må nok så langt tilbake for å finne storhetstiden til denne biltypen, da var de til gjengjeld høyt på salgsstatistikkene.

Hva skjedde? Det klart viktigste årsaken i alle fall her hjemme, er nok at stasjonsvognene begynte å ta mer og mer av salget. Det var flere grunner til det, men de viktigste tror jeg er at stadig flere modeller kom som stasjonsvogn – samtidig som disse ble mer påkostet enn tidligere.

En stasjonsvogn behøvde ikke være primitiv og bråkete, i flere tilfeller tvert imot. De praktiske bruksegenskapene veide nok tungt for mange kjøpere – og da ble det stasjonsvogn. Det til tross for at mange kombier egentlig var kjempesmarte. Stor bakluke gjorde at det var lett å få med seg store ting – og også lett å laste inn.

Sjekk denne – når stasjonsvogn blir for praktisk

Lite comeback

Slike trender er gjerne selvforsterkende. De fleste kombier fikk høyere verditap enn stasjonsvognene i bruktmarkedet. Dermed kom det enda et argument for å velge stasjonsvogn i stedet.

Vi skal ikke glemme at sedanene også har vært gjennom mye av det samme. De blir også sett på som litt ukurante på mange bilmodeller og selger i de fleste tilfelle lite sammenlignet med stasjonsvogner.

På toppen av det hele har vi også fått stort salg av SUV-er, de har stjålet salg fra mange andre biltyper.

Men de siste årene har vi faktisk sett et lite comeback for kombiene. Jeg har valgt å illustrere dette svaret med et bilde av Audi A5 Sportback, den er et veldig godt eksempel på at kombiene har begynt å komme tilbake. Dette er en bil der designet veier tungt. Det samme gjelder for storebror A7, mens erkerival BMW har kombier i GT-versjonene av både 3 og 5-serie.

Mer folkelige modeller som Opel Insignia, Ford Mondeo og Mazda 6 har i flere generasjoner tilbudt kombi, i tillegg til sedan og stasjonsvogn.

Jeg tror derfor det blir feil å avskrive kombiene helt. De har sin del av markedet de også, selv om de nok aldri kommer opp på de salgsvolumene de en gang hadde.

Liten sedan? Nei, det skal vi i hvert fall ikke ha!


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse krasjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: