Peugeot RCZ: – Er dette en skikkelig sportsbil?

Knalltøff å se på – og billig på bruktmarkedet.

Peugeot RCZ er ment å være en konkurrent til Audi TT. Og ja, det er adbsolutt kvalifisert til å kalles en sportsbil   selv om kreftene ikke er helt på Porsche og Lamborghini nivå.
Peugeot RCZ er ment å være en konkurrent til Audi TT. Og ja, det er adbsolutt kvalifisert til å kalles en sportsbil selv om kreftene ikke er helt på Porsche og Lamborghini nivå.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg er 20 år, og på let etter bil. Har kikket en del på coupeer, og liker blant annet Audi TT godt. Men så tipset en kompis meg en Peugeot RCZ. Den må jeg jo innrømme at jeg knapt har hørt om – og i alle fall ikke vurdert som aktuell. Men det var inntil jeg fikk se den. Den er jo knalltøff! Og mye billigere enn jeg trodde den skulle være.

Jeg tenker å bruke rundt 300.000 kroner.

Hva synes du? Er RCZ like bra som TT – kan den kalles en skikkelig sportsbil?

Håper på svar!

Hilsen Ronny.

Benny svarer:

Hei Ronny!

Her skal det handles egobil, skjønner jeg. Ikke noe galt i det! For de av oss som har barn, hus og hund er det ofte litt verre å gå til anskaffelse av biler av denne typen.

Det gjelder å tenke at en lever bare en gang, og at mulighetene for å kunne kjøpe en slik bil ikke nødvendigvis blir større med årene.

Men for alle del, akkurat RCZ har jo faktisk kollega Vegard Møller Johnsen testet ganske grundig – som familiebil! Les mer om den strabasiøse familieturen her.

Så til spørsmålet ditt. Vi har jo testet RCZ både med bensin og diesel da de var nye. Felles for testene våre er at vi liker denne bilen. Veldig godt, til og med.

Om det kan kalles en sportsbil eller ikke vil det garantert være delte meninger om. Men det gjelder jo mange biler i denne klassen.

Her er testen av RCZ med dieselmotor

Kult design

CRZ har kjøreegenskapene som vi forventer av en sportsbil. Ligger fint gjennom svingene, og kan absolutt være med på en tur ut bare for å ha det litt moro.

Riktignok er det forhjulstrekk, og for noen er det en deal breaker – men om du ikke er en av dem, så kan du få veldig mye bil for pengene her.

Personlig synes jeg også designet er langt mer spennende enn "såpestykket" Audi TT. Sistnevnte blir litt anonym – mens RCZ vekker oppmerksomhet hvor den ferdes. Råtøft med kupler på bakruta, vi liker den stilige alufargede buen som rammer inn taket og den hissige fronten.

På motorsiden er det ikke all verdens alternativer. En diesel og to med bensin. Den gode nyheten er at alle passer bilen godt, men det er bensinmotorene som er piggest.

Den største har 200 hk og da gjør RCZ 0–100 km/t på 7,5 sekunder.

Les testen av CRZ med bensinmotor her

2011-modell mot 2007-modell

En litt mindre variant er mer overkommelig i pris, med 156 hk. Den bruker 8 sekunder til 100 km/t – 0,2 sekunder kjappere enn dieselen med 163 hk.

Med diesel blir naturligvis forbruket blir høyere og momentet lavere – men for mange er fortsatt bensin eneste alternativ når det kommer til sportsbil.

For rundt 300.000 kroner får du en flott 2011-modell med lav kilometerstand. Til sammenligning blir det fort en fire år eldre TT til samme pris – riktignok er flere av disse da med 200 hks bensinmotor.

Audien med 200 hks motor gjør 0–100 km/t på 6,6 sekunder. Så spurtegenskapene er en del hvassere med TTen. Og du får den både som cabriolet og med firehjulstrekk.

Valget er jo ditt – men om du ikke må ha firehjulstrekk og vil ha fast tak over hodet, så ville i alle fall jeg sterkt vurdert å gå for RCZen.

PS: Det er nettopp kommet en facelift av RCZ – vi skal snart teste den! Så følg med ...

Her er en annen coupe som gir mye bil for pengene

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: