Peugeot 205 GTI: Så sinna at selv gulvteppene var røde

Er dette 80-tallets morsomste GTI-bil?

Kul dame med pannebånd og enda kulere bil. Peugeot 205 GTI. Dette er typisk for det glade 80 tallet!
Kul dame med pannebånd og enda kulere bil. Peugeot 205 GTI. Dette er typisk for det glade 80 tallet!

80-tallet var et skikkelig morsomt tiår.

Ikke bare gikk vi med lisseslips i skinn, skulderputer, hvite tennissokker og stripete Ball-gensere.

Vi hadde også ville frisyrer – både i form av hockeysveis og Grorud-palmer, mens vi fråtset med lånte penger til 18 prosent rente – minst! Vi skålte i frozen strawberry margaritas, samtidig som vi hørte på The Monroes som sang Sunday People... Det var tider det!

Til og med bilene var morsomme den gangen. I alle fall noen av dem. 80-tallet var nemlig også GTI-bilenes glade og morsomme tiår.

Enhver produsent med respekt for seg selv hadde en variant med enten røde emblemer, 16 ventiler, turbo – eller alt på en gang!

Peugeot 205 GTi

Liten, lett og leken. Peugeot 205 GTI.
Liten, lett og leken. Peugeot 205 GTI.

Den morsomste av dem alle var kanskje Peugeot 205 GTI. Den var så sinna at selv gulvteppene var knallrøde!

Og det er nettopp og kanskje ikke helt overraskende at det er Peugeot 205 GTI det her skal handel om. Den har nemlig jubileum i år.

Den kom året etter den vanlige 205-en som kom i 1983. Det vil med andre ord si at GTI-utgaven fyller 30 år i år og dermed kan smykke seg med tittelen "veteranbil".

Men først var den ikke. Det var Golfen med de samme tre bokstavene. Men nå hadde den kommet i ny utgave, hadde lagt på seg og blitt tyngre og kunne til og med leveres med fem dører. Noe av det lille kjappe ble borte underveis...

Det var der i denne nisjen den lekne franskmannen fant sin plass. Den veide bare så vidt over 800 kilo, hadde som nevnt knalldøde tepper, sportsseter, spoiler med tåkelys, utbygde skjermer, rødt listverk og 14-tommers "lettiser".

Peugeot 206: Morsom ungdomsbil til 50.000 kroner

Sportsseter, sportsratt, oppgradert interiør og ikke minst knallrøde gulvtepper kjennetegner interiøret på Peugeot 205 GTI
Sportsseter, sportsratt, oppgradert interiør og ikke minst knallrøde gulvtepper kjennetegner interiøret på Peugeot 205 GTI

Under panseret bodde det en liten, men hissig og turtallsvillig XU5J-motor med Bosch LE2 Jetronic bensininnsprøyting, høy kompresjon og 105 hestekrefter. Dette ble året etter økt til 115 hestekrefter.

Bilene gjorde 0–100 km/t på henholsvis 8,9 og 8,7 sekunder. Det var ikke mange som holdt følge.

Bilen hadde foruten lav vekt, presis og direkte styring – uten servo. (Det kom som tilvalg senere). Dessuten fast og kompakt fjæring som kombinerte det sporty og det komfortable på en måte som bare franskmenn kunne få til.

Leken er bare fornavnet her.

Liten bil med stor suksess

Dette var riktig bil på rett tid. Ordet suksess yter ikke den lille tøffingen full rettferdighet. Men det skal heller ikke stikkes under en stol at navn som Ari Vatanen, Juha Kankkunen og Timo Salonen, samt seier i Rally-VM både i 1985 og 1986 ikke akkurat gjorde saken dårligere med tanke på image og salg.

Thomas kjøpte Peugeot 205 for småpenger:

Peugeot 205 Rally 16. Et skikkelig rallyjern som tok hjem to VM-titler før hele klassen med gruppe B-bilene ble avviklet .
Peugeot 205 Rally 16. Et skikkelig rallyjern som tok hjem to VM-titler før hele klassen med gruppe B-bilene ble avviklet .

Selv om bilen disse herrene rattet var Peugeot 205 Turbo 16 i den spinnville gruppe B-versjonen med midtmotor og firehjulstrekk. Den hadde lite eller ikke noe med den opprinnelige 205 GTI-en å gjøre. Men den lignet i alle fall. Litt...

Arrogant...

En litt morsom digresjon – som sier litt om hvor arrogante franskmenn kan være – er at Peugeot på forhånd faktisk gikk ut og lovte seier til fansen... Det var jo slett ikke smågutter de hadde å bryne seg på heller. Vi snakker biler som Audi Quattro, Lancia 037 og Ford RS 200. Seriøse rallyjern alle sammen...

Her er en av de 200 bilene som ble bygget for gaten. Motoren her er en 1,8-liter trwincam med turbo på 200 hk. I rallyversjon hadde bilene en ytelse på rundt 600 hk.
Her er en av de 200 bilene som ble bygget for gaten. Motoren her er en 1,8-liter trwincam med turbo på 200 hk. I rallyversjon hadde bilene en ytelse på rundt 600 hk.

Av 205 Turbo 16 ble det også bygget 200 homoligeringseksemplarer for gaten. Prisene på disse er helt hinsides høye om du skulle ramle over en som er til salgs på din vei...

Da er nok den alminnelige "versting-versjonen" av 205 GTI med 1,9-liter og 130 hk langt mer oppnåelig.

Den kom som 1988 modell og bød på 130 hk fra en XU9JA motor og nye 15 tommers hjul samt oppgradert interiør. Den kunne nå bestilles med både servostyring og skinninteriør. Det som fra før var skikkelig morsomt ble nå enda morsommere.

Peugeot 208 GTI: Her får du mye moro til gunstig pris


I 1988 kom den med 1,9-liters motor på 130 hk. Den kjennes lettest igjen på 15-tommers felgene med store ”hull”.
I 1988 kom den med 1,9-liters motor på 130 hk. Den kjennes lettest igjen på 15-tommers felgene med store ”hull”.

Katalysator og slutt på moroa...

Men hvor lenge var Adam i Paradis? I 1989 kom det krav om katalysator i Norge. 130 hk ble til 122. Ikke noen dramatisk nedgang egentlig, men et nytt innsprøytningssystem gjorde at den nye motoren var omtrent like interessant som en ballong uten luft. Salget bråbremset og en morsom epoke var definitivt forbi for den lille, morsomme Peugeoten.

Selv om de ved hjelp av "kunstig åndedrett" i form av utallige spesialversjoner så vidt klarte å holde liv i den til 1992. Men det var på 80-tallet det var morsomst!

Nå er den mest av alt et nostalgisk minne om en svunnen, morsom tid, men også på vei til å bli en skikkelig klassiker og et samleobjekt.

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til


Benny mener:

Selvfølgelig brukte Peugeot rally-suksessen for alt den var verdt i markedsføringen av 205 GTI
Selvfølgelig brukte Peugeot rally-suksessen for alt den var verdt i markedsføringen av 205 GTI

Mange av bilene er hardt kjørt i 30 år. Ofte av mange og unge eiere. Dermed er det ikke rart at det tynnes i rekkene av fine eksemplarer.

Slitt interiør, defekte tåkelamper, sprekt eller solbleket plastikk, samt slitt clutch og girkasse er vanlig.

Motoren er i seg selv er ganske solid, men pass på at registerreima er fersk og at vannpumpa ikke lekker. Oljelekkasjer forekommer – det samme gjør oljeforbruk.

Franske biler og elektronikk har aldri vært en god kombinasjon. Ei heller for 30 år siden. Sjekk nøye at alt virker som det skal.

Foringer i for- og bakaksel bør sjekkes. Det samme med endeledd, hjullagre, støtdempere og bærekuler.

Rust finnes så klart på så gamle biler. Sjekk foran på panser, nedrest på dørene og skjermene spesielt.

Som vanlig lønner det seg å kjøpe en hel, fin og komplett originalbil og heller betale litt mer for den.


Hva skal du betale?

205 GTI fantes også som cabriolet, men heter da CTI. Den kom i 1986.
205 GTI fantes også som cabriolet, men heter da CTI. Den kom i 1986.

Peugeot 205 CTI: Drømme-cabriolet på 80-tallet

Franske biler har liksom aldri vært veldig ettertraktet i Norge. Prisene er derfor hyggelige. Enn så lenge, men regn med en økning ganske fort.

Kanskje er det nå man bør slå til?

Du får biler fra ca. 5.000 kroner og oppover. De billigste krever ofte mye jobb og egner seg best som delebiler. En grei bruksbil – som ikke er helt strøken koster rundt 40.000, mens skikkelig fine eksemplarer selges for rundt 80.000 kroner.

Cabrioletmodellene 205 CTI ser ut til å følge omtrent samme prisbildet som bilene med fast tak.

1,9-literen med 130 hesters motor – uten katalysator – men med skinninteriør og servostyring er nok den aller gjeveste. Men dukker det opp en fin 1,6-liter så er det ingen grunn til ikke å kjøpe.

Skal du har den som veteran nå har du heller ikke noe valg. Da er det 1,6-liter og 105 hk som gjelder. Det er for øvrig svært liten forskjell på 105 og 115 hk. Jeg tviler på om noen i det hele tatt merker forskjell.

Talbot: Husker du dette bilmerket?

Visste du at:

Tøff! Peugeot 205 Rallye. Dette er også en liten, lett og rask versjon over 205-temaet.
Tøff! Peugeot 205 Rallye. Dette er også en liten, lett og rask versjon over 205-temaet.

– Mange tror – litt feilaktig – at det er Pininfarina som står bak 205-designet, men den ble designet av Peugeot selv. Men det er Pininfarina står bak CTI som er cabrioletversjonen

– Peugeot 205 var klar favoritt til «Årets bil» tittelen i 1983, men ble overraskende slått ut av Fiat Uno i siste runde.

– Peugeot kom med en versjon som het 205 Rallye også – beregnet nettopp på motorsport.


Les mer om: 80-tallets glade GTI-bonanza her: