Panamera Sport Turismo: Stasjonsvogn for de virkelig rike

... og Porsche lager ikke akkurat stasjonsvogn på Volvo-måten!

Porsche kommer helt sikkert til å finne på et mer 'kreativt' navn enn stasjonsvogn på nykommeren, men det er nå i praksis det den er.
Porsche kommer helt sikkert til å finne på et mer "kreativt" navn enn stasjonsvogn på nykommeren, men det er nå i praksis det den er.

Ryktene har gått en stund og nå er det klart at det ikke bare er rykter, men en håndfast bil også.

Akkurat nå viser Porsche konseptbilen Panamera Sport Turismo på bilutstillingen i Paris. Og det er i praksis en veldig sporty stasjonsvognutgave av storbilen Panamera.

Ikke så traust...

Dermed får vi også bekreftet at Porsche ser for seg at Panamera kan utvides til å være mer enn bare én bilmodell. Og det er slett ikke sikkert det stopper her, Porsche skal ha flere modeller under planlegging.

Med Sport Turismo går de inn i en bilklasse som premium-produsentene virkelig satser tungt på akkurat nå: Nemlig biler som er en mellomting mellom femdørs kombi og stasjonsvogn.

Shooting brake er en mye brukt betegnelse, det høres kanskje ikke like traust ut som stasjonsvogn... Dette er da heller ikke en bil der plassutnyttelse er det viktigste, her er design vektlagt minst like mye.

Mercedes er tidlig ute - se mer her:

Like under 5 meter

Porsches egen research skal ha avslørt at mange av dagens Panamera-eiere synes bilen er for lite praktisk og har for snaut bagasjerom (445 liter), men at SUV-en Cayenne ikke er noe alternativ for dem.

Med Sport Turismo økes bagasjeromsvolumet med hele 200 liter, den er dermed på høyde med de største stasjonsvognene på markedet.

Bilen er forresten såvidt under 5 meter lang (4,95 meter), den er 1,99 meter bred og 1,40 meter høy. Vi snakker altså om solide proporsjoner her.

Priser er det naturligvis altfor tidlig å prate om, men dette er neppe stasjonsvogna for den gjennomsnittlige norske barnefamilien. Dette blir stasjonsvogn for de med mye penger - som gjerne også vil skille seg litt ut fra almuen.

Flere av dagens Panamera-eiere synes bilen deres er litt for lite praktisk og har for lite bagasjerom. Det svarer Porsche på her.
Flere av dagens Panamera-eiere synes bilen deres er litt for lite praktisk og har for lite bagasjerom. Det svarer Porsche på her.

Topp 3: Stasjonsvognene som var noe helt for seg selv

Samarbeide med Bentley

Porsche understreker også at dette er en konseptbil og at det offisielt ikke er bestemt om den kommer i produksjon. Mye tyder imidlertid på at den avgjørelsen egentlig er tatt og at bilen kommer i 2015/2016.

Da snakker vi andre generasjon Panamera, slik at den blir utviklet paralellt med den "vanlige" utgaven.

Her skal Porsche samarbeide med Bentley som også er en del av VW-konsernet. Det handler om å utnytte stordriftsfordelene og holde utviklingskostnadene nede.

SE VIDEO: Bli med inn i verdens dyreste SUV

Over 400 hk

Sport Turismo viser oss også Porsches nye plug-in hybrid-system, det skal komme på markedet når dagens Cayenne får en facelift - og deretter på andre generasjon Panamera.

Totalt skal bensinmotor og elektromotor her gi over 400 hestekrefter. Vi snakker 0-100 km/t-tider på under seks sekunder, samtidig som CO2-utslippet skal være langt ned på 80-tallet. Imponerende!

Store ambisjoner

Det er grunn til å vente at flere designelementer fra Sport Turismo blir å se på neste generasjon Panamera, også på flere andre av Porsches produkter.

Dette blir dessuten en svært viktig bil for å innfri Porsches ambisjoner om å vokse kraftig de neste årene. Snart er det også klart for kompakt-SUV-en Macan som virkelig bør ha forutsetninger for å bite fra seg i en sterkt voksende bilklasse.

Porsche til 200 000,-? Dette får du:

Sport Turismo er ikke bare en ny Panamera-utgave, den gir også mange hint om designet på neste generasjon Panamera.
Sport Turismo er ikke bare en ny Panamera-utgave, den gir også mange hint om designet på neste generasjon Panamera.

Se alle bildene av nye Panamera Sport Turismo - klikk i galleriet under:

Les vår test av Porsche Panamera her: