Til helgen kan du kjøpe denne 1956 Clipper Super hardtopen og 1950 Packard Eight´en bortenfor - og 13 andre Packarder på auksjon i Kansas. Bilene er innbyttebiler fra en Packard-forhandler - og da overrasker det vel ikke særlig at de har stått rolig i noen tiår... Faksimile: Facebook.com
Til helgen kan du kjøpe denne 1956 Clipper Super hardtopen og 1950 Packard Eight´en bortenfor - og 13 andre Packarder på auksjon i Kansas. Bilene er innbyttebiler fra en Packard-forhandler - og da overrasker det vel ikke særlig at de har stått rolig i noen tiår... Faksimile: Facebook.com

Packard: Nå går bilskattene på auksjon

Har stått i bakgården til nedlagt bilbutikk i flere årtier.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I 1947 etablerte Raymond F. Barland i Lawrence, Kansas, firmaet University Motors, der han satset stort på salg og service av Packard-biler. Hadde han da visst at det gamle luksusmerket kun hadde 11 år igjen å leve før det gikk under sammen med Studebaker, hadde han kanskje satset annerledes.

Men da ville befolkningen i Lawrence, og veteranbilentusiaster over hele verden, gått glipp av en ganske unik begivenhet førstkommende lørdag:

Da selges nemlig 15 innbyttebiler, bensinstasjon-utstyr og diverse annet småtteri fra den gamle bilforhandlerens dødsbo på auksjon. Samtlige biler er Packarder fra 1950-tallet, og samtlige har stått inne på den avlåste, gamle forretningseiendommen siden anslagsvis helt tilbake til 1960- eller 1970-tallet.

Se auksjonsprospektet her:

Tar vi ikke helt feil er dette en av de to Clipper´ne av 1953-årgang som står listet opp i auksjonsprospektet. Vegetasjonen kan tyde på at vi må tilbake til 1960- eller 1970-tallet for å finne dagen da denne innbyttebilen ble parkert på tomta. Faksimile: Facebook.comTar vi ikke helt feil er dette en av de to Clipper´ne av 1953-årgang som står listet opp i auksjonsprospektet. Vegetasjonen kan tyde på at vi må tilbake til 1960- eller 1970-tallet for å finne dagen da denne innbyttebilen ble parkert på tomta. Faksimile: Facebook.com

Bilene er selvsagt tæret av tidens tann etter å ha stått ute i bakgården, og annonseres av Elston Auction Company som prosjektbiler i variabel, ikke kjørbar tilstand.

Les også: 1953 Packard Caribbean - sjeldent funn solgt på auksjon

Urørt gjennom flere tiår

Det skal også innrømmes at de ikke er de aller mest verdifulle Packardene i historien - alle er fra merkets siste år med sterkt dalende popularitet på 50-tallet. Mange er av den siste egendesignede generasjonen 1955 og 1956, med sterk overvekt av billigmodellen Clipper og den simpleste modellen som fikk lov å hete Packard, nemlig "Excecutive".

Det er heller ingen av de sære 1957- og 1958-modellene på tomta. Packard hadde faktisk lovende design på gang for de årene, men klarte ikke å skaffe penger til å fornye produksjonslinjen, og måtte dermed begrense seg til å jåle opp Studebaker-varianter med krom og listverk i stedet før man innså at slaget var tapt.

Det er mye å velge i av Packard-utgaver fra de siste selvstendige årene, 1955 og 1956. Her den simpleste Packard-utgaven "Excecutive" nærmest, og en Clipper bortenfor, som var så enkel at den ikke fikk lov å hete Packard. Faksimile: Facebook.comDet er mye å velge i av Packard-utgaver fra de siste selvstendige årene, 1955 og 1956. Her den simpleste Packard-utgaven "Excecutive" nærmest, og en Clipper bortenfor, som var så enkel at den ikke fikk lov å hete Packard. Faksimile: Facebook.com

Om bilene ikke er råsjeldne eller utpreget verdifulle, virker de på den annen side ut fra bildene å være relativt komplette - her har ingen vært og drevet hærverk eller ribbet dem for deler gjennom de decenniene som de har tilbragt i total stillhet.

Les også: Hvem skulle tro dette var en 15 år gammel Mazda:

Kjent i Packard-kretser

I det hele tatt kan det virke som at få har vært klar over hva som skjulte seg inne på tomten. Når lagerbeholdningen nå skal tømmes er det nemlig som resultat av at myndighetene i Lawrence, ikke langt fra Topeka, så sent som for et par år siden oppdaget bilene, og begynte å øve press på familien for å få ryddet opp bak de stengte gjerdene.

Raymond F. Barland selv gikk ut av tiden i 2004. University Motors skal ha vært "offisielt" i drift med salg og reparasjon av brukte Packards til i hvertfall 1963, ut fra gamle registre.

Også for fans av de gamle "bathtub-Packardene" finnes det biler å glede seg over på auksjonen. Hele tre eksemplarer av Packard Eight fra finaleåret 1950 er med i beholdningen. Faksimile: Facebook.comOgså for fans av de gamle "bathtub-Packardene" finnes det biler å glede seg over på auksjonen. Hele tre eksemplarer av Packard Eight fra finaleåret 1950 er med i beholdningen. Faksimile: Facebook.com

Etter det Hemmings.com erfarer skal Barland-familien også deretter ha solgt både nye og brukte deler til Packard-entusiaster helt frem til sent på 1990-tallet.

For mange av disse kan det være interessant når de siste restene av det som en gang var en travel bilforretning skal tømmes for bruktbiler. For om de ikke er ekstremt verdifulle er de i dag svært sjeldne - produksjonen var ikke enorm, og få har blitt tatt vare på, ettersom populariteten også som bruktbiler sank som en stein da produksjonen ble lagt ned.

Om ikke annet er det å håpe at bilene kan bidra med deler som kan holde andre biler på veien, selv om vi tipper at enkelte av disse også kan være interessante å restaurere. Packard satset tross alt friskt rett før alt gikk over styr, og med utstyr som nivåregulering, fabrikkmontert air condition og knappestyrt automatkasse var de hypermoderne helt til det siste.

Les også: Svens Packard er den eneste i sitt slag i verden

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Marius er doktorgradsstudent i jus. Han nekter å godta P-boten
Denne skal bare ti nordmenn kjøpe årlig
Her kjører han for livet fra et 150 meter bredt snøskred
Audi har aldri solgt flere biler
Derfor er dette et svært sjeldent syn i Norge
Roter du bort denne – da kan det bli dyrt!
De skal lage billigbil til 50.000 kroner

reklame