På vei hjem fra bilforhandleren havarerte motoren. Så ble bilen begjært avskiltet

Cecilie Maries bilkjøp ble ikke helt som forventet ...

. Foto: Rune Grønlie
 (Foto: Foto: Rune Grønlie / ANB)
. Foto: Rune Grønlie (Foto: Foto: Rune Grønlie / ANB)

Cecilie Marie Falch kjøpte bilen i Bærum. På tur hjem havarerte Audien i Mosjøen. Da hun kom hjem til Bodø, fikk hun en sjokkmelding fra Statens vegvesen:

Audien var begjært avskiltet. Kjøpet hos Auto Bærum gikk altså ikke helt som planlagt for bodøkvinnen. Det skriver an.no

– 28. februar ble min gamle bil påkjørt. Jeg hadde penger til ny bil, sier Falch.

Finn

Etter litt leting fant hun en 2000 modell Audi A6 på Finn. Bodøkvinnen avtalte med selgeren som var Auto Bærum. Avtalen ble at hun reiste ned for å hente bilen da den var ute av verksted.

– Selgeren fortalte at de hadde drevet feilsøk, og at det var feil med en lamdasonde og en luftmengdemåler. Jeg spurte gjentatte ganger om det var det som var feil, og om det var trygt å kjøre bilen til Bodø. Han forsikret meg om at det var det, sier Cecilie Marie Falch.

AN sitter på dokumentene fra kjøpet og bilens historikk. I Salgskontrakten står det at den selges som et reparasjonsobjekt med de mangler og feil som er.

Bilen fusker, og ei motorlampe lyser periodisk. Ingen reklamasjonsrett.

Strandet

Falch skrev under og betalte 42.000 kroner for bilen. På tur hjem til Bodø begynte oljelampa å lyse etter 85 mil, rett nord for Mosjøen.

– Jeg stanset umiddelbart og fikk bilberging. Men motoren var helt ødelagt, og hadde skåret seg. Oljepumpa hadde røket, forteller hun.

AN har vært i kontakt med Roar Gaarder ved Auto Bærum to ganger.

– Dette er ikke noe å kommentere, var svaret fra bilselgeren begge ganger.

Regningen for reparasjonen og bilberging kom på totalt 19.000 kroner. Penger som Cecilie Marie Falch krever tilbake.

Motoren ble derimot framskaffet av bilselger. Før salget ble bilen reparert hos et verksted på Østlandet. I en e-post til Falch skriver de at Auto Bærum ble opplyst at det sannsynligvis var feil med oljepumpa.

I en annen e-post, til Auto Bærum, skriver en annen ansatt ved verkstedet at slike opplysninger ikke ble oppgitt.

Forbrukerkjøpsloven gjelder

Forbrukerrådet i Nordland er klar på at kravene til næringsdrivende er strengere enn kravene til private selgere.

– Dette spørsmålet er om selger burde ha visst om oljepumpa. Når det er snakk om næringsdrivende, er spørsmålet om man burde ha visst, og burde ha opplyst om ting. Kravene til en forhandler er strengere, sier regiondirektør Torgeir Øines, som ikke kan konkludere på dette tidspunktet.

Han understreker også at Forbrukerkjøpsloven gjelder her.

– Ingen reklamasjonsrett er en type forbehold som er umulig å ta, sier Øines.

Gevinst

Han sier at noe av gevinsten ved å kjøpe hos en forhandler er at ting skal være i orden.

– Men kjøper må passe på. Dersom ting ikke er i orden, er det kjøper som får problemer. Normalt er ting på stell, men man må altså passe på, sier han.

Øines påpeker at det blir et spørsmål om bilen er i dårligere stand enn det kjøper kunne regne med basert på avtalene kjøper inngikk. Ifølge regiondirektøren topper bruktbilkjøp saksmengden hos dem.

– Dette er en klassisk sak. Vi som kjøpere er nok litt naive i forhold til de undersøkelser vi gjør. Jeg skulle ønske vi ble flinkere, sier Øines.

Han opplyser at det er relativt enkelt å sjekke heftelser, men at det kan være verre med tilstanden.

– Man kan selvfølgelig gjøre et googlesøk på den aktuelle modellen, og om det har vært problemer. Men man bør sørge for at den konkrete bilen er gjennomgått. Og be om tilstandsrapport, sier Øines.

Var ikke omregistrert

Falch undertegnet en kjøpekontrakt som slo fast at det var null heftelser på bilen. Det er feil, og også årsaken til at bilen ble begjært avskiltet.

Auto Bærum skal ha kjøpt bilen fra et dødsbo. Da Falch skrev under kontrakten var ikke omregistreringsavgiften mellom forrige eier og Auto Bærum betalt. Etter at bilen ble reparert og Falch trodde alt var i orden, ble hun stanset av Statens vegvesen. De lot henne kjøre hjem uten å ta skiltene, men ga henne forbud å kjøre.

I vedtaket fra Statens vegvesen går det fram at omregistreringsavgift ikke er betalt, og at salgsmeldinger fra tidligere eierskifter manglet. Derfor fikk hun heller ikke satt bilen i sitt navn. Vegvesenet påpekte at det var hennes ansvar.

Derfor begynte Falch å ringe og ringe til selger uten å få svar.

Nesten en måned etter salget skjedde det ting. Ifølge bilens historikk ble det levert salgsmelding 1. april, til tross for at Auto Bærum kjøpte bilen 20. februar fra dødsboet.

3. april, i forgårs, ble det levert en ny salgsmelding og Falch fikk bilen i sitt navn. Nå er bilen endelig omregistrert. I kjøpekontrakten sto det altså fri for heftelser, men Forbrukerrådet i Nordland slår fast at ubetalt omregistreringsavgift er en heftelse.

Flere bil og motorsaker fra an.no, finner du her:

Les også: Dømt til å bli en suksess