Rune fikk et problem da han kom hjem til Stavanger med sin Lexus LFA. Men selv fartsdump-problemer er til for å løses!
Rune fikk et problem da han kom hjem til Stavanger med sin Lexus LFA. Men selv fartsdump-problemer er til for å løses! Foto: Benny Christensen

Lexus LFA: Rune kjøpte drømmebil til 4,3 millioner – usett

Så fikk han kommunen til å høvle ned fartsdump i veien der han bor.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I ukens episode av Broom får du møte denne mannen: Rune Berge Vik fra Stavanger - en bileier helt utenom det vanlig.

Rune er nemlig Lexus-entusiast på sin hals. Broom var med da han fikk overrakt sin Lexus LFA i fjor. Rune var den første i Europa som bestilte superbilen – og han er den eneste i Norden med denne bilen.

Teknologisk mesterverk

Bare 500 eksemplarer ble bygget. Prislappen er på 4,3 millioner kroner.

For de pengene har Rune fått et teknologisk mesterverk som virkelig skiller seg ut i trafikken. Og som vi får se på TV: Den egner seg også usedvanlig bra for banekjøring med Tommy Rustad bak rattet!

Du får morsom sportsbil til 200 000,- også. Les mer her:

Ringte Teknisk etat

Men det er ikke alltid bare enkelt å eie en superbil. Da Rune kom hjem til Stavanger (han kjørte naturligvis bilen hjem fra importøren i Oslo), oppdaget han nemlig at han hadde et problem i veien der han bor. Et stort problem – i form av en feildimensjonert fartsdump.

Lexusen har en høyde over bakken på bare 11 centimeter. Men Rune visste råd.

– Jeg ringte Teknisk etat i kommunen og kom i kontakt med verdens hyggeligste menneske, som sørget for å få høvlet ned fartsdumpen slik at den er tilpasset Lexusen, forteller Rune til Dagens Næringsliv.

Rune Berge Vik er - med god grunn - svært stolt eier av Lexus LFA.Rune Berge Vik er - med god grunn - svært stolt eier av Lexus LFA. Foto: Benny Christensen

Lexus 450h: SUV-en som ikke tømmer bankkontoen din:

Tragisk dårlig

I motsetning til mange andre superbileiere bruker faktisk Rune bilen sin også i det daglige. Lexus-interessen er sterkt og intens – og har vart i mange år.

– Etter å ha eid en 1997 VW Passat som var tragisk dårlig – verkstedet påsto det var meg det var noe feil med og ikke bilen – tenkte jeg at nok var nok. Jeg måtte ha noe annet. Noe helt annet.

- Jeg dro derfor til BMW, men fikk ikke en gang prøvekjøre bil.

– Hos Mercedes fikk jeg til nød låne en C-klasse, men de virket ikke særlig interessert i å selge meg noe som helst, forteller han.

Bestilt per faks

– Lexus hadde en kampanje som jeg så vidt hadde fått med meg, men hadde jo ikke noen forhandler i Stavanger der jeg bor. Men jeg skulle på sydentur med fly fra Gardermoen og Lexus tilbød seg å komme opp dit så jeg fikk se og prøvekjøre den omtalte IS200-en.

Og mannen som trodde han aldri skulle ha japansk bil – han falt pladask!

Den første Lexusen ble bestilt per faks fra Syden dagen etterpå!

Foto: Benny Christensen

LES OGSÅ: Odd Erik kjøpte klassisk BMW – usett

Betalte forskudd

Siden har det blitt en rekke Lexuser – og i 2005 startet det som skulle bli eierskapet til en helt unik bil. Da viste nemlig Lexus for første gang en heftig konseptbil.

– Jeg tok allerede da kontakt med Lexus og sa at jeg skulle ha en når den kom. Problemet var at ingen trodde at den ville komme ... Men på høsten i 2008 ble endelig en prototype av LFA vist. Da klinte jeg til og betalte 25.000 euro for å stå på en venteliste. Jeg har – med god hjelp av Lexus Norge – virkelig kjempet for å få kloa i denne bilen.

– Men dette er ikke jobbebilen – til det har jeg en annen Lexus, avslører Rune.

Få med deg Rune og bilen hans på Broom – TV 2 Zebra torsdag kl. 21.30.

Broom-Benny var med Rune på jomfruturen – les mer her:







reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Wiesmann: Slutt for entusiast-bilmerke
Volvo 245: Og slik selger de bruktbil i Sverige...
BMW M5: BMWs nye versting blir svært eksklusiv
Ford Transit Courier: Dette blir Norges billigste
Ketil Solvik-Olsen: Han er ikke helt som andre ministere...
Denne rustholken skapte vill budkrig
Pontiac: Hvilken er din Grand Prix-favoritt?
reklame