Opel Monza: Luksus-coupe på billigsalg

Med denne skulle Opel ta "rotta" på BMW og Mercedes

Opel Monza. Bilen som ville spise kirsebær med de store. Nå har den blitt en fin veteran til en hyggelig pris.
Opel Monza. Bilen som ville spise kirsebær med de store. Nå har den blitt en fin veteran til en hyggelig pris.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg ser at dere skriver om nye Opel Monza nå og den blir sikkert fin den, men det er ikke de dette spørsmålet dreier seg om.

Men den ledet tankene mine tilbake til den gamle suksessen Opel Monza som jeg faktisk nå lurer fælt på å kjøpe som kose-bil på sommeren. Hadde vært morsomt å høre dine tanker rundt den bilen og hvilken utgave du ville valgt etc. – for jeg regner med at du også husker den som en drømmebil?

Mvh. Ole Petter

Benny svarer:

Hei du!

Ja visst husker jeg denne kom i 1978! Faktisk som om det skulle være i går. Jeg skulle egentlig gjort lekser, men hadde nettopp sikret meg siste utgave av tyske AMS og lå på senga med ordbok og prøvde etter fattig evne å stavre meg gjennom teksten.

Jeg fikk i alle fall med meg at Opel med Monza og sedan-bror Senator skulle ta rotta på BMW og Mercedes og bli kvitt gubbestemplet en gang for alle...

Bildene var vel det som strengt tatt ble studert nøyest. Bilen var fin den. Bevares. Men å klå selveste Mercedes og BMW, da gitt. Var ikke småtterier det akkurat...

Som 12–13-åring hadde jeg ikke all verdens forutsetninger for å kunne bedømme påstanden, men syntes det hørtes rart ut, og jeg var skeptisk til dette.

Ingen stor suksess

Seilbåt, slengbukse og Opel Monza. Kunne vel ikke bli så mye tøffere i 1978?
Seilbåt, slengbukse og Opel Monza. Kunne vel ikke bli så mye tøffere i 1978?

Bilene ble vel heller aldri den suksessen Opel hadde håpet på. I alle fall ikke rent salgsmessig. Som en image-booster – ja, så kanskje...

Design har, med noen unntak, ikke vært Opels sterkeste side. Ikke kjøreegenskapene heller. Legg så til et heller trist interiør – og du har en bil som ikke rekker Mercedes og BMW til kneskåla en gang.

Nå hørtes dette kanskje enda mer negativt ut enn det faktisk er. Jeg synes nå definitivt at dette er både morsomme og interessante biler som er vel verdt å ta vare på.

Monza er slett ingen dårlig kose-bil til hyggelige turer med familien.

Som alltid med Opel er mekanikken grei, deletilgangen god og prisene til å leve med. Og sjarm har den i rikt monn. Som vanlig er rust den store stygge ulven her, sammen med slitt interiør.

Men det sier seg selv at så gamle biler MÅ sjekkes nøye før kjøp. Ramler du over et pent og godt eksemplar, skal jeg være den første til å anbefale kjøp.

Hente fra Europa?

Opel Monza GSE både en siste krampetrekning og en litt mer sporty variant over temaet.
Opel Monza GSE både en siste krampetrekning og en litt mer sporty variant over temaet.

Det er heller tynt utvalg av biler til salgs her hjemme, så det spørs om du ikke må ut av landet, og da er Tyskland stedet hvor man enklest henter hjem en slik bil fra. Jeg tror du bør legge rundt 3.500 – 4.000 euro i det for å få et vettig eksemplar. (Les mer i linken under om hvordan du importerer veteranbil).

Altså noe over 30.000 kroner. Husk at norsk moms tilkommer, men allikevel er dette en svært hyggelig pris for en slik bil.

Min favoritt-Monza er uten særlig tvil GSE-utgaven som kom i 1983 – altså siste året. Den har 3-liters motor på 156 hk, helsvart interiør, Recaro-seter, digitale LCD-instrumenter, differensialbrems og tidsriktig bakspoler. Ganske tøff!

Ikke mer enn 47.008 Opel Monza ble bygget mellom 1978 og 1983.

Les også: Slik importerer du drømme-veteranen


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: