Opel Commodore: Denne taper du ikke penger på

Noen klassikere er også gode investeringer. Som denne.

opel_commodore b
opel_commodore b

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Jeg har et spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg med. Jeg ønsker meg en veteranbil som jeg kan bruke til småturer når det er fint vær og kanskje på sommerferie også. Jeg er født og oppvokst med Opel og har en ganske ny Vectra som konebil og en godt brukt Astra til meg selv.

Og funderer også nå på en veteran-Opel. Og nå kommer utfordringen jeg tenker denne som en slags investering altså en jeg ikke taper 1000-vis av kroner på, slik man vanligvis gjør med bil. Har du noen tips til meg? Helsing Anders

Benny svarer:

Hei Anders! En Opel man ikke taper penger på ... Hmmm ... En liten nøtt det der. Men vi prøver! Du sier heldigvis ikke noe om pris – så da tar jeg ”styringa” på det selv.

En av mine Opel-favoritter er Opel Commodore B coupe som ble lagd mellom 1972 og 1977. Og aller helst en 2,8 GS/E. Den har et utrolig lekkert karosseri og er proppfull av sjarmerende 70-tallsnostalgi. Karosseriet er lekkert, med vinyltak og originale ekstralykter, samt en del ”krom” som ikke finnes på Rekorden. Motoren – en rekkesekser – med hydrauliske ventilløftere går utrolig stille og jevnt når den er riktig justert. Plassen er grei – med tanke på ev. sommerferie. Du kan få den med automatgir, takluke og skinninteriør også.

Om du kommer til å ”tjene” penger på den skal jeg la være usagt, men det er helt klart en bil som du kan ha en to-tre år og lett gå i ”null” på i alle fall – kanskje ”pluss” hvis du er heldig og smart. For disse taper seg ikke i verdi nå, tvert imot: Fine eksemplarer er på vei opp.

Det er noen forutsetninger som må være til stede for at det skal bli ”pluss”. For det første "inn-prisen" må være god.

Bilen bør være "riktig" (farge utstyr etc.) og i god originalstand både teknisk og eksteriørt og gjerne med dokumentasjon, vognpapirer og kjent historikk osv.

Ta deg god tid og let opp ”riktig” bil til ”riktig” pris. Du bør nok legge fra 50 000– 70 000 i en fin Commodore. Er det for mye, så sjekk også ut Rekord, Manta A og B, samt Ascona og Kadett.

Med andre ord: Gammel og fin Opel kan være en investering! Lykke til med fin veteran Opel – etter hvert.

Her er en annen klassiker: Ford Granada i to generasjoner

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Har du andre tips? Skriv i kommentarfeltet under: