Opel Astra: Utfordrer Norges mest solgte med mer utstyr og lavere pris
Ny modell skal sette Opel tilbake på kartet.
Det begynner å bli noen år siden Opel Astra var inne blant det mest solgte bilene her hjemme.
Opels kandidat i kompakt-segmentet har i flere år levd i skyggen av biler som Ford Focus, Toyota Auris/Corolla og ikke minst bestselgeren Golf.
Men med siste generasjon har Opel en modell som helt klart har større potensial enn det vi ser på registreringsstatistikkene.
Etterlengtet motor
Mot slutten av 2013 gjennomførte Opel en større produktomlegging her hjemme. Her fikk bilene gjennomgående mer utstyr standard, samtidig som flere av modellene gikk kraftig ned i pris.
Nå er det også klart for en ny og etterlengtet dieselmotor i Astra – og med det er det klart for et nytt priskutt.
Ascona V8 cabriolet: Denne er vel 20 år forsinket?
Les også: Vectra OPC – her kan du gjøre et brukt-kupp
11.000 kroner billigere
Forbruk (gjennomsnitt på 0,37 liter/mil) og ikke minst C02-utslipp har gått ned, dermed blir det også mindre avgift. Prisen på Opel Astra med dieselmotor synker med 11.000 kroner – det betyr at du nå får rimeligste variant fra 219.900 kroner.
Da snakker vi femdørs kombi, med 1,6-liters CDTi på 110 hestekrefter, koblet til en sekstrinns manuell girkasse.
Rimeligste stasjonsvogn starter på på 236.900 kroner. Det gjelder for begge utstyrsnivå Edition.
Bensin og automat
I alle fall foreløpig får du denne dieselmotoren bare i kombinasjon med manuell girkasse. Vil du ha Astra med automatgir, må du derfor velge 1,4-liters bensin.
Mest sannsynligvis kommer det en helt ny Astra til neste år, da tipper vi også at kombinasjonen diesel og automat er på plass.
Dyreste Astra etter prisomleggingen er da stasjonsvognen Sports Tourer med 1,4-liters bensinmotor på 140 hestekrefter. I velutstyrt Premium-versjon, kommer den på 334.900 kroner.
Manta – drømmebilen som bare var "helt feil"
Les også: Her er OPC-versjonen under testing