annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Den har vært varslet lenge, og nå er det altså bare noen uker igjen til vi får se den live. Og snart kan de som har ventet mest intenst også gå i butikken og kjøpe den – selv om den blir kostbar vil den nok også bli å se i Norge om enn i meget begrenset antall.

På Geneve-utstillingen i begynnelsen av mars vil den lanseres, sammen med en rekke andre nyheter fra Opel.

Les også: Her er de første OPC-bildene fra testkjøring på bane

Bygger på Astra GTC

Opel Astra OPC vil som ventet være enda noen hakk villere enn Astra GTC, som den bygger på, og som allerede er på veien. Først og fremst deler de to det elegante coupé-karosseriet og mesteparten av chassiset, men det er likevel lagt til en god del skreddersøm på OPC-modellen.

Det fra før av kompetente chassiset i Astra GTC er ytterligere fintunet og oppsatt med godbiter på OPC-versjonen. De store felgene skjuler blant annet bremser fra Brembo. (Foto: GM)

Som tidligere lovet kommer bilen med en turbomatet toliters firer under panseret, som produserer 280 hester. Ikke mindre imponerende er momentet på hele 400 newtonmeter, som trolig kan få en tur bak rattet på denne bilen til å fortone seg som å sitte inni en bowlingkule.

Les også: Astra GTC - ingen dum sak selv i utgangspunktet

Selv om også GTC-modellen i utgangspunktet er bygget for å takle mye krefter og et sportslig kjøremønster har man gått videre med å utvikle OPCens understell.

Klar for enda tøffere kjøring

Det er gjort diverse oppgraderinger for å få bilen til å tåle enda tøffere tak, og bilen blir alene i Astra-familien om en egen antispinn-differensial på forhjulene som sammen med GMs avanserte ”High Performance Strut”-forstilling skal få bilen til å gå som på skinner.

Sportsstoler og ratt i eget design er selvsagt blant utstyrsdetaljene som skiller OPC fra en "vanlig" GTC. (Foto: GM)

Del med Facebook-vennene dine!

Bilen får også ekstra barske bremser fra Brembo, og som løk på laksen er også det elektroniske systemet som koordinerer demperoppsett, power og styringskarakteristikk satt opp med en ekstra innstilling for de virkelige ”haste-turene”.

Les også: Slik blir Golf 7 - selve "bjellekua" i klassen fornyer seg