Offisielt: Opel stenger bilfabrikk

For første gang siden andre verdenskrig i Tyskland. 3300 mister jobben.

Engasjementet var stort, men arbeiderne klarte ikke å redde Opel fabrikken i Bochum. Nå er det slutt   allerede i 2014. (Foto: Scanpix)
Engasjementet var stort, men arbeiderne klarte ikke å redde Opel fabrikken i Bochum. Nå er det slutt allerede i 2014. (Foto: Scanpix)

Opel sliter tungt økonomisk og har vært gjennom en periode med mye usikkerhet.

Det grunnleggende spørsmålet har vært om eierselskapet, General Motors (GM), egentlig ønsker å satse videre på sitt europeiske datterselskap – eller om de helst vil kvitte seg med det som har vært et tapssluk i mange år.

Del med Facebook-vennene dine

Tøffe kutt

Nå tyder mye på at GM har tatt et strategisk valg og er villig til å backe opp det med det som trengs av midler for å snu situasjonen.

Men samtidig må Opel gjennom tøffe kutt – og verst går det ut over fabrikken i Bochum.

LES OGSÅ: Mener GM tok livet av Saab med fullt overlegg

Knallhard kamp

Nå er det offisielt bekreftet at denne blir nedlagt allerede neste år, etter en knallhard kamp mellom Opel-ledelsen og fagforeningene.

Den opprinnelige planen var at fabrikken skulle legges ned i slutten av 2016 – men at rundt en tredjedel av de 3300 ansatte skulle fortsette med deleproduksjon i Bochum.

LES OGSÅ: Dette merket taper mest i Europa

Følte seg forrådt

For at det skulle skje, måtte imidlertid de ansatte godta lønnsfrys. Det har arbeiderne ved Opels øvrige fabrikker i Tyskland gjort. Men i Bochum var stemningen en helt annen.

Det var rene krigsscener ved fabrikken etter at det opprinnelige vedtaket om nedleggelse kom. Arbeiderne følte seg forrådt både av ledelsen og av arbeiderne ved de øvrige Opel-fabrikkene. Dermed stemte de nei til ledelsens forslag – noe som fikk Opel-styret til å reagere kjapt.

Første gang siden krigen

Bare et par uker etter avstemningen, har de nå kunngjort at fabrikken blir lagt ned mot slutten av 2014. Det er nå også "helt uaktuelt" å bygge om til deleproduksjon. Dermed blir det full nedleggelse i Bochum – og samtlige ansatte mister jobben.

Ifølge bransje-nettstedet Autonews.com er det første gang siden andre verdenskrig at en tysk bilfabrikk med volumproduksjon blir lagt ned.

Det som nå skjer vekker naturligvis stor oppsikt hjemme i Tyskland.

LES OGSÅ: – Hvorfor gjør Opel det så dårlig i Norge?

Tapt over 100 milliarder

Siden 1999 skal Opel og søstermerket Vauxhall ha tapt over 100 milliarder kroner på driften. Samtidig faller salget kraftig – og Opel sliter med å få gode nok marginer på bilene sine.

Nå skal GM investere 28 milliarder kroner i Opel de kommende årene. Målsettingen er å snu minus til pluss i løpet av 2015. 23 nye eller oppdaterte modeller er på gang i det som skal bli en solid produktoffensiv fra merket.

LES OGSÅ: Bestselgerne blir flyttet til Spania

Opel slet allerede før finanskrisen, og når bilsalget i Europa nå bremser kraftig, blir regnskapstallene ytterligere forverret. (Foto: Scanpix)
Opel slet allerede før finanskrisen, og når bilsalget i Europa nå bremser kraftig, blir regnskapstallene ytterligere forverret. (Foto: Scanpix)

Krigssone? Nei, dette er en bilfabrikk i streik!