Dodge Ram 1500 Sport: Pickupen for de som vil ha et ekte råskinn

Noen kjøper dem fortsatt - til tross for norske avgifter.

Det er nesten ikke grenser for hvor rå en stor, amerikansk pickup kan være. Og selv de aller grommeste finnes det et marked for i Norge, til tross for at alle mulige smutthull i avgiftsregelverket etterhvert er tettet igjen. (Foto: Bergheim Auto Salg AS)
Det er nesten ikke grenser for hvor rå en stor, amerikansk pickup kan være. Og selv de aller grommeste finnes det et marked for i Norge, til tross for at alle mulige smutthull i avgiftsregelverket etterhvert er tettet igjen. (Foto: Bergheim Auto Salg AS)

Gullalderen for store amerikanske pickuper og SUVer er med stor sikkerhet over i Norge. Mens det på 1990-tallet ble solgt i bøtter og lass av slike biler registrert som lette lastebiler, er tallet i dag svært lavt.

Både takket være nok en omlegging av norske avgiftsklasser, som gjorde bilene mye dyrere, samt det faktum at dieselmotorer ikke lenger er særlig utbredt på disse bilene.

Les også: Denne karen tar burning til et nytt nivå!

Mange sørger over utviklingen, både amcar-entusiaster og håndverkere med behov for spesielt grovt utstyr. For store, momentsterke V8-motorer, separate rammekonstruksjoner og høye vektklassifiseringer er en nødvendighet for mange, ikke minst i anleggsbransjen.

Alltid et marked for den råeste

Hva gjør de da? Jo, en del av dem må faktisk kjøpe slike biler uansett hva de koster – og uansett hva slags drivstoff de bruker. Dermed finnes det et lite marked for selv de aller råeste amerikanerne i Norge fremdeles, forteller salgskonsulent Christian Andreassen hos Bergheim Auto-Salg Østfold.

– Det gjelder også denne, som må være Norges råeste pickup, sier han.

Hemi-betegnelsen, som kommer av de hemisfæriske forbrenningsrommene i motoren, er siden muskelbil-epoken på 1950- og 1960-tallet tett forknippet med Chrysler-konsernet. Men flere andre har brukt teknikken. (Foto: Bergheim Auto-Salg AS)
Hemi-betegnelsen, som kommer av de hemisfæriske forbrenningsrommene i motoren, er siden muskelbil-epoken på 1950- og 1960-tallet tett forknippet med Chrysler-konsernet. Men flere andre har brukt teknikken. (Foto: Bergheim Auto-Salg AS)

I butikken i Sarpsborg står nemlig en Ram 1500 Sport, Chrysler Corporation sin aller barskeste firehjulstrekker, med 396 hesters HEMI V8 på 5,7 liter. Og det er ikke bare en bil som står der til pynt som en kuriositet – det selges faktisk noen av dem.

Chevrolet og Ram side om side

– Denne bilen har 3.500 kilo i tilhengervekt, og kan kjøres på vanlig B-førerkort som varebil eller personbil. Men akkurat det siste er ikke så veldig aktuelt i Norge, selv om bilen blir flott med bakseter, innrømmer selgeren.

Les også: Ram 1500 kåret til ett av bransjens 10 beste interiører

Bergheim har gjennom tidene vært kjent først og fremst for salg av GM-produkter.

Det er solide dimensjoner også over midtkonsollen i Ram 1500. Utstyrsnivået er på typisk amerikansk manér svært godt allerede i utgangspunktet. (Foto: Bergheim Auto-Salg AS)
Det er solide dimensjoner også over midtkonsollen i Ram 1500. Utstyrsnivået er på typisk amerikansk manér svært godt allerede i utgangspunktet. (Foto: Bergheim Auto-Salg AS)

– Det var mange som spurte oss om vi ikke også kunne skaffe Dodge Ram, og da Nerland Autosalg på Vestlandet fikk importen, begynte vi å samarbeide med dem om å selge bilene her på Østlandet, forklarer han.

Ergo har han siden i fjor sommer solgt de to amerikanske konkurrentene side om side. Noen liker mora, andre dattera.

Kjøres på vanlig B-førerkort

Markedet er altså der, selv om det på ingen måte kan sammenlignes med den gang ”alle” skulle ha pickuper og Suburban som lett lastebil. Det gjør på den annen side at bilene i dag selges med de vekter og spesifikasjoner som fabrikken også har bygget dem for, og kan kjøres på vanlige førerkort uten kunstig ”oppjustering” til lastebilstatus.

Ramen kan selvsagt også selges med baksete, som en ekstremt solid, praktisk og sprek familiebil. Men da tar avgiftene virkelig av, innrømmer selgeren. (Foto: Bergheim Auto-Salg AS)
Ramen kan selvsagt også selges med baksete, som en ekstremt solid, praktisk og sprek familiebil. Men da tar avgiftene virkelig av, innrømmer selgeren. (Foto: Bergheim Auto-Salg AS)

Og folk vil ha det grøvste som er å få – også den hårete HEMI-utgaven.

– Markedet er delt. Vi selger den både til folk med mye penger som vil ha den som entusiastbil, og til håndverkere som virkelig skal bruke dem, forteller Andreassen.

Les også: Tor Aleksander byttet bensin mot gass på sin Durango

En del av kundene bestiller bilene med gassanlegg, som monteres her i Norge. Dette gjør drivstoff-utgiftene mer levelige, samtidig som de også er blitt mer holdbare de senere årene.

Gass mer aktuelt enn noen gang

– Og hvor mange regner dere med å selge?

– Det har vi rett og slett ikke satt noe tall på, vi gjorde dette litt for å prøve ut markedet. Men siden i august har vi solgt 10-12 stykker, så markedet finnes, slår han fast.

Med stort, robust plan og hele 3.500 kilo tilhengervekt er dette et arbeidsredskap som passer godt for de med virkelig tunge oppgaver. Og de er det flere av enn vi kanskje tror, forteller bilselgeren. (Foto: Bergheim Auto-Salg AS)
Med stort, robust plan og hele 3.500 kilo tilhengervekt er dette et arbeidsredskap som passer godt for de med virkelig tunge oppgaver. Og de er det flere av enn vi kanskje tror, forteller bilselgeren. (Foto: Bergheim Auto-Salg AS)

– Hvordan kommer den ut i en sammenligning med en Chevrolet Silverado?

– Ramen er kraftigere bygget, og har enda mer krefter, konkluderer han.

Forholdet gjenspeiles også i prisen. Ramen koster omtrent det samme før moms som Chevroleten gjør inklusive, nemlig rett under 600.000 kroner.

Les også: Ram Long-Hauler - denne konseptbilen er virkelig grom