Amarok: Dette kan bli en knalltøff familiebil

Etter noen år blir det også mye billigere å gjøre den om.

De aller fleste Volkswagen Amarok i Norge har bare to seter   men dette kan også duge fint som femseter.
De aller fleste Volkswagen Amarok i Norge har bare to seter men dette kan også duge fint som femseter.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg har lyst på en familiebil utenom det vanlige, samtidig som jeg trenger noe litt røft som kan trekke tunge lass. Aller mest har jeg lyst på den største Toyota Land Cruiseren, men den blir jo svinedyr som personbil. Derfor vurderer jeg å kjøpe en pent brukt VW Amarok og få bygd den om til personbil med fem seter. Er du enig i at den vil gjøre jobben både som familiebil og trekkvogn? Hilsen Amund.

Benny svarer:

Hei Amund. Pickup som familiebil er slett ikke uvanlig mange steder rundt om i verden. Svært mange pickuper leveres jo med dobbelkabin, hvor det også er plass til bakseter.

Det som gjør dette spesielt i Norge er at det er langt lavere avgifter hvis du nøyer deg med to seter. Med en gang du begynner å bruke plassen bak forsetene til bakseter, begynner avgiftskalkulatoren å gå. For mange blir det uforholdsmessig mye dyrere å kjøpe pickupen som femseter, dermed nøyer man seg med to seter.

Disse bilene er jo gjerne tunge og har litt motor i tillegg, dermed får de høye avgifter for det. Og resultatet blir at en femseters pickup fort koster nesten like mye som en SUV i samme størrelse. En slik prislapp sliter nok de fleste pickuper med å forsvare.

SE OGSÅ: De forsøker å krysse flomelven i gammel pickup

Utrolig praktisk bil

Men det du tenker å gjøre her er smart. For hvert år som går, blir det mindre avgift å betale for å bygge om til personbil. Det er lurt å ha dette i mente når du leter etter bil, slik at du får maks uttelling for bruksfradraget.

Tidligere var de fleste pickupene temmelig primitive saker. Her har det skjedd mye de siste årene, nå har flere av dem kjøreegenskaper som ikke er veldig langt unna personbiler.

Likevel skal du nok være obs på at du må ofre litt på ting som komfort og støydemping – men til gjengjeld får du en utrolig praktisk bil. Kjøper du et overbygg til lasteplanet, har du i praksis et kjempestort bagasjerom der, samtidig som det er grei plass til passasjerene.

Det har også blitt solgt noen Amarok-eksemplarer som personbil, altså med bakseter. Jeg ville også sjekket bruktmarkedet etter disse – og sett hva som lønner seg mest av å kjøpe "ferdig" bil eller bygge om selv.

Prisdifferansen på toseter og femseter ligger nå på 190.900 kroner som ny. For en toseters variant med 140-hesters diesel må du betale 316.400 kroner, med fem seter spretter den opp i 507.300 kroner.

Lykke til med kult prosjekt!

LES OGSÅ: De er digre – og selger som varmt hvetebrød


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: