Nye M-klasse helt u-kamuflert
Tidligere har vi vist spionbildene av neste Mercedes M-klasse. Her er den helt uten kamuflasje.
Mercedes tar ikke noen revolusjonerende designgrep på tredje generasjon M-klasse. Her er det langt på vei snakk om en videreføring av linjene fra dagens modell.
Disse data-illustrasjonene er laget på bakgrunn av spionbildene, samtidig som de har i seg mye av det vi vet om designspråket til Mercedes i årene som kommer. Her er nye E-klasse også en god pekepinn - en bil som har fått veldig mange godord så langt.
GLK-inspirert front
Nye M-klasse kommer i 2011 og den blir litt strammere og litt mer sporty -samtidig som mange detaljer oppdateres i forhold til de andre Mercedes-modellene.
Vi gir den terningkast 5 -klikk her for testen av M280 CDI
I fronten skiller familielikhetene med lillebror GLK gjennom. Den blir høyere og litt mer massiv - samtidig som lyktene er trukket godt bakover på forskjermen.
Flate hofter
Legg også merke til panserlinja. Panseret sitter visuelt sett "oppå" skjermene, det er med på å gi et tøffere totalinntrykk.
Bilen er klart mest vellykket forfra. Bakfra gir den ganske flate hoftelinja og de store baklyktene et litt traust inntrykk. Men det er grunn til å tro at den endelige produksjonsmodellen kommer til å skille seg fra dette!
Blir lettere
Som vi har skrevet tidligere, er det ikke snakk om en mye større bil denne gangen. Mercedes har både GL- og R-klasse godt posisjonsert over M-klassen. Dermed er det ikke noe poeng i å la den vokse mye. Men en ting skal bli mindre: Nemlig vekten. Det har mye å si for både utslipp og forbruk.
Vi forventer også en mini-SUV basert på A-klassen etter hvert. Da har Mercedes virkelig en SUV for de flestes behov (og lommebok). GLK er også blitt en stor suksess og biter godt fra seg i sitt segment.
Lyst på GLK? Les vår test her:
Mindre avgifter
Dagens M-klasse skal "vare" i to år til, og det er grunn til å regne med både spesialmodeller og hyggelige priser for å holde salget oppe. Mercedes er langt framme på moderne motorteknologi. Dette betyr lavere forbruk og utslipp - og det betyr gledelig nok også lavere avgifter.
Derfor er det slett ikke umulig at vi kan få nye og mer miljøvennlige versjoner av M-klasse som kan komme til å gå en god del ned i pris de kommende årene
Alle modeller, tall og fakta om dagens M-klasse - klikk her:
.