Fire nordmenn har betalt en kvart million for denne - usett

Får ikke bilen før tidligst om to år – og innen den tid må de ut med 250 000 kroner til.

Tesla S
Tesla S

Tesla Model S skal bli verdens første masseproduserte elektriske bil som er utviklet kun for elektrisk drift, og produsenten lover imponerende ytelser: 0-100 skal gå på under seks sekunder, rekkevidden skal være nesten 500 km, og batteriene skal kunne lades på 45 minutter fra et vanlig strømuttak.

Foreløpig er bilen bare på prototypestadiet – men det har ikke hindret flere nordmenn i å legge en pen slump penger på bordet for å få stå på venteliste.

Får Europas første


- Vi har foreløpig formidlet ventelisteplass til 14-15 nordmenn som vil ha en Model S når den blir tilgjengelig. Vi regner med at de første bilene blir levert i 2012, og den aller første i Europa får vi, sier Gunnar Birkenfeldt.

Han er daglig leder hos Ferdinand Motor i Bergen, som fra før har skaffet 13 norske kunder hver sin Tesla Roadster.

- Vi er ikke forhandler for Tesla, men vi formidler kontakten for kundene. Hvis man vil sikre seg en av de første 1000 bilene som kommer til Europa i 2012, så koster det 30.000 euro, og fire kunder har allerede betalt dette depositumet via oss.

- Resten av de som har betalt er villige til å vente litt lenger, og da synker prisen til 4000 euro, sier Birkenfeldt.

Ettersom bilen også kan bestilles via Teslas websider, kan flere nordmenn også ha satt seg direkte på venteliste der.

En familiedrøm på strøm - les mer om Tesla S her

- Vanvittig stort marked

Mannen som har stått bak importen av brorparten av Tesla-bilene som nå som ruller på norske veier tror den nye modellen har alle forutsetninger for å bli en eventyrlig suksess.

- Spør du meg, er markedet for Model S vanvittig stort, i alle fall hvis bilen blir som Tesla lover. Hadde vi hatt bilen i butikken hos oss nå, og kunne levere den ut til kunder innen rimelig tid til den prisen vi tror den vil havne på – rundt 500.000 norske kroner – garanterer jeg at vi hadde solgt hundrevis. Den hadde gått unna i bøtter og spann, mener Birkenfeldt.

Den amerikanske versjonen vil etter planen koste 300 000-350.000 norske kroner, men i tillegg kommer blant annet frakt og ombygging til europeiske standarder – blant annet må flere transformatorer til for å kunne lade bilen på det norske strømnettet. Derfor konsentrerer Ferdinand seg om den europeiske versjonen, som de tror vil lande på rundt en halv million kroner. Den vil også trolig være vesentlig bedre utstyrt.

Se bildene: Verdens søteste elbil

Pengene tilbake

Hvis noe skulle skje med prosjektet underveis, som at Tesla skrinlegger planene om å bygge familiebilen, får kundene sitt depositum tilbake. Tesla opererer på denne måten for å sikre seg penger til utviklingen av bilen underveis i prosjektet, og gjorde det samme da de lanserte sin Roadster.

Det eneste som kan stikke kjepper i hjulene er om hele selskapet skulle gå konkurs. Men Tesla har nettopp klart seg gjennom den største krisen i amerikansk bilhistorie.

- I tillegg har de også fått en del av redningspakken amerikanske myndigheter har tilbudt bilindustrien, så det ser lite sannsynlig ut at de går på ryggen nå. Men vi anbefaler likevel ikke kundene å betale depositumet hvis de ikke er sikre på at de kan ta et eventuelt tap, påpeker Birkenfeldt.

LES OGSÅ: En ny elbil-revolusjon

Bellona har allerede en Tesla Roadster og har gitt denne bilmodellen mye PR.  (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Bellona har allerede en Tesla Roadster og har gitt denne bilmodellen mye PR. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)