annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Søndag var det nøyaktig to år siden General Motors (GM) først gikk ut og erklærte at de ville kvitte seg med Saab.

Disse to årene har vært en eneste berg-og-dalbane for den lille svenske bilprodusenten. Men nedturene har dessverre vært langt flere enn oppturene - og akkurat nå ser det mørkere ut enn noen gang.

Nytt GM-nei

Saab har en interessert kjøper i kinesiske Youngman. Men det hjelper lite, så lenge GM nekter å videreføre salg av sin teknologi hvis Saab blir solgt til Kina. Og senest i helgen erklærte GM igjen at de ikke vil støtte en slik overtagelse. Uten den støtten har Saab ingen mulighet til å videreføre sin virksomhet.

Næringslivsavisen Dagens Industri skriver i dag at det er store sjanser for at Saab begjærer seg selv konkurs mandag formiddag.

Saab har nå vært i rekonstruksjon over lengre tid. Det betyr blant annet at de er skjermet for kreditorene og ikke kan slås konkurs.

LES OGSÅ: Er det smart å kjøpe super-sjelden bruktbil?

Kjølig forhold

Advokaten Guy Lofalk har ledet denne prosessen og har etter hvert tydelig mistet troen på at det er mulig å finne noen løsning for Saab. Forholdet mellom Lofalk og Saab-sjefen Victor Muller har også blitt mildt sagt kjølig i løpet av denne prosessen.

Klokken 13 i dag skal Vänersborg tingsrett ta stilling til om rekonstruksjonen kan fortsette - hvis da ikke Saab har erklært seg konkurs før vi kommer så langt.

LES OGSÅ: Her kan du gjøre et storbil-kupp

Gitt opp?

Den siste tiden har flere nøkkelpersoner forlatt Saab. Den nederlandske toppsjefen Victor Muller står mer og mer alene - samtidig som hans stadige lovnader og nye krumspring helt klart har begynt å slå tilbake på ham.

Ifølge svenske media skal Youngman nå ha gitt opp håpet om å få kjøpe Saab. Dermed vil de heller ikke betale pengene de opprinnelig har lovet Saab, for å blant annet dekke lønningene for november som ennå ikke er utbetalt.

LES OGSÅ: Saab-produksjonen stoppet brått – i april ...