Ny BMW-klassiker på vei

Slank og elegant. Her er den nye 6-serien.

BMW 6 serie konsept
BMW 6 serie konsept

Slankere, mer elegant og med tydelige designdetaljer som leder tankene bakover til eldre BMW-coupe biler. Her er BMWs nye 6-serie.

Det er den nye sjefsdesigneren Adrian von Hooydonk som står bak. Slektskapet med nye 5–serie er tydelig, men linjene er slankere og mer sporty, og sammenliknet med dagens litt klumpete og ”tunge” E62, 6-serie, synes jeg dette er dette langt skritt i riktig retning.


BMW-6-serie-Coupe-Concept-0
BMW-6-serie-Coupe-Concept-0


Den er mer tro mot de tradisjonelle coupe-røttene. Noe som også gjenspeiles i pressemeldingen fra BMW. Der legges det stor vekt på nettopp tradisjonene.

Men de sier desverre lite om tekniske detaljer. Bilen er en 2+2, men på grunn av den lange akselavstanden, skal bakseteplassen være større enn i dagens utgave. Takhøyden i baksetet derimot er vi litt skeptiske til...

Les vår test av BMW 550i, her:


Nye BMW 6-serie konsept
Nye BMW 6-serie konsept

Bilen på bildene er riktignok bare et konsept – MEN den skal vises på Paris-utstillingen om kun kort tid. Så det er grunn til å tro at produksjonsmodellen ikke vil avvike stort fra det du ser på bildene.

E24

Den første BMW 6-serie – E24 på BMW språket - ble produsert mellom 1976 og 1989, og var den gang en erstatning for legendariske CL / CLS – eller E9 om du vil.

Dette er BMW 6-serie E24 (1976-1989)
Dette er BMW 6-serie E24 (1976-1989)

Det var 5- serien ved E12 som sto for det meste av teknikken i den første 6-serien. Selve kronjuvelen M635 CSI kom i 1983 – og gikk ofte under tilnavnet ”Bayern Ferrari”.

Som den nye konseptbilen var dette også en top of the line, todørs luksus-sportscoupe.

E9


BMW E9, en 3-liter CSL fra 1973.
BMW E9, en 3-liter CSL fra 1973.


BMW E9 er en linjelekker coupe som ble lagd mellom 1968 og 1975. Basert på sedanen som kalles E3.

Til tross for at E9 ikke var en offisiell "M", blir ofte denne omtalt som den første bilen fra M-divisjonen. CSL var en lettvekt-utgave med 3,2-liters motor på 206 hk. Den fantes også i en racing-utgave med 3,5-liter og hele 430 hk.

Alt du må vite om brukt BMW finner du her:


Store sko...

Det er med andre ord store sko den nye konseptbilen skal fylle.

Lyktene både foran og bak på nykommeren får såklart LED-teknologi. Nytt er det at de velkjente doble frontlampene ikke lenger er runde, men kuttet i over- og nedkant. Baklampene er umiskjennelig BMW. Bang & Olufsen leverer stereoanlegget. Gøy er det også å se at BMW har hentet designelementer helt tilbake fra E9, i blinklysene / luftutslippene på forskjermene. Det vitner om en stolt og tradisjonsrik historie.

Interiøret er som man forventer i en bil av dette kaliberet. Elegant, sporty og komfortabelt. Materialkvalitet og finish vil garantert være helt i toppsjiktet. Konseptbilen har panorama-glasstak.

M om et par års tid?

Hva som finnes under panseret er dessverre ikke kjent. Men vi i Broom-redaksjonen tipper på at den vil bli å få med 6-sylidrede motorer som brenner både bensin og diesel, og trolig også V8-eren med dobbelt turbo fra dagens BMW 550i på 407 hk.

Regn også med at den vil komme som en M-versjon om et par år.

Les også: Når SUV blir for harry



Hva mener du om denne bilen? Skriv din mening om nye 6-serie i kommentar-feltet under:

BMW-6-serie-Coupe-forfra
BMW-6-serie-Coupe-forfra