annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Volkswagen Golf har i mange år hatt en sterk posisjon blant norske bilkjøpere. Og de siste årene har denne modellen festet grepet ytterligere. Golf har tronet på toppen av salgsstatistikkene lenge.

Registreringstallene for juni og første halvår 2012 er akkurat ute og de viser at Golf holder koken. En litt treg junimåned til tross – etter seks måneder ligger Golf suverent på toppen. 3075 biler betyr en markedsandel på 4,4 prosent. Det er nesten 800 biler ned til Ford Focus på andreplass.

Del med Facebook-vennene dine

Klasseløs bil

Hva er det så som gjør at vi nordmenn er så glade i VW Golf? Vi spør Broom-redaktør Knut Skogstad – som for øvrig har vært Golf-eier (GTI) han også for noen år siden:

– Golf er i en særstilling i bilmarkedet. Dette er en helt "klasseløs" bil. Du finner den utenfor kebabkiosken i Steinkjer og golfklubben på Bogstad – og den glir pent inn begge steder. Kjøres av alle samfunnslag og har en veldig sterk merkevareidentitet, sier Knut Skogstad.

– Golf er også et bevis på hvor viktig det er å tenke langsiktig – også i bilbransjen. Volkswagen har bygget opp merkevaren Golf over flere tiår. De har vært tro mot det opprinnelige konseptet og de har også videreført en veldig klar designfilosofi.

LES OGSÅ: Det ser ut som en helt vanlig Golf – men ...

Vokst seg stor

– Men dagens Golf er veldig forskjellig fra den som debuterte på 70-tallet?

– Absolutt! Modellen har endret seg enormt siden den kom på markedet første gang – men det har skjedd gradvis og forsiktig. Det hjelper naturligvis også på salget at dagens Golf har vokst seg så stor at den duger godt som bil nummer én for svært mange.

– Modellutvalget er veldig riktig, blant annet med stasjonsvogn for dem som trenger ekstra plass. Og ikke minst er det veldig mye å velge mellom, både når det gjelder motorer og utstyr.

LES OGSÅ: Er dette din neste familiebil?

Ny modell på gang

– Tror du Golf vil klare å beholde denne posisjonen også i årene som kommer?

– Om den klarer førsteplassen, tør jeg ikke å spå, men jeg er helt sikkert på at Golf kommer til å være en av de aller mest solgte bilene på det norske markedet i mange år fremover. Det kommer helt ny modell rundt årsskiftet, den blir spennende. Konkurransen blir jo stadig tøffere, så det er absolutt ikke rom for å lene seg tilbake og hvile på laurbærene her, sier Knut Skogstad.

Etter den ganske suverene eneren, er det tett nedover på listen over de 20 mest solgte bilmodellene. Nye Ford Focus biter sterkt fra seg og er mest solgte bilmodell i juni. Toyota Avensis med facelift gasser også kraftig på, så langt i år har den en økning på hele 35,4 prosent.

LES OGSÅ: Norges mest solgte blir helt ny

BMW-suksess

Det er imidlertid bare småtterier i forhold til konsernbror Yaris. Yaris-salget har økt med hele 111,4 prosent så langt i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

En annen modell som har hatt facelift og virkelig har fått fart på salget igjen, er VW Tiguan. En salgsøkning på hele 126,7 prosent gir en sterk fjerdeplass på Tiguan i første halvår.

Ny X3 har også gjort underverker for salget for denne BMW-modellen. X3 er nå på 14. plass på registreringsstatistikken – med en økning på 104,9 prosent.

Den har alt: Les testen av X3 her:

Elbilsuksess

Hvem er det så som taper terreng så langt i år? Av de 20 mest solgte bilene går det verst ut over fjorårets store komet, Mitsubishi ASX. Her er salget nesten halvert så langt i år, minus 48,3 prosent.

VW Polo har heller ikke hatt noen god start på 2012. Her har salget falt ned 34,5 prosent. Det er kraftig minus også på Ford Mondeo som taper 25,9 prosent, her er det nok grunn til å tro at mange kunder har gått for ny Focus-modell i stedet for en Mondeo som nærmer seg avløsning.

Verdt å merke seg er det også at vi har en elbil inne blant de 20 mest solgte så langt i år. Nissan Leaf selger jevnt og trutt og er så langt i år på 16. plass – med 1033 solgte eksemplarer.

Full oversikt på nybil – klikk her:

Her er tallene på de 20 mest solgte bilmodellene til nå i år:

tall-bilsalget

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I Sverige er en mye større bil mest solgt – les mer her: