Nissan Skyline GT-R: En legende og en klassiker (Del 1)
Her får du full oversikt over bilens historie:
Det er av og til vanskelig å sette et tidspunkt for når ting egentlig starter, men jeg velger å si at Nissan Skyline-historien starter i 1967. Da fusjonerte nemlig bilprodusenten Prince med Datsun – som etter hvert ble til Nissan.
Prince hadde nemlig en modell – S54 2000 GT - som noen år tidligere hadde gjort det svært godt på racerbanen, og den ansees av mange å være forløperen for de etter hvert legendariske Skyline-modellene.
Selve Skyline-navnet derimot er eldre, helt fra 1957. Da slapp Prince en 4-dørs modell som ble markedsført som en luksusbil. Motoren var på 1,5-liter og ga 60 hk. Den kom etterhvert både som cabriolet og stasjonsvogn også.
1. generasjon: C-10 (1969-1972)
1. generasjon GT-R, med intern betegnelse ”PGC10”, ble vist på Tokyo motorshow i 1969. Også dette var en 4-dørs sedan. Coupe-modellen ble vist første gang i oktober 1970, men de første bilene ble levert først på våren 1971 og het ”KPGC10”. Den hadde litt kortere akselavstand og noe mindre vekt for bedre manøverbarhet i forhold til 4-dørsbilene.
Motoren var en 2-liter rekkesekser med tre dobble forgassere, som ytte anstendige 160 hk 180 Nm. Girkassa var - uvanlig nok den gangen - femtrinns, og bilene hadde bakhjulstrekk.
Bilene ble som seg hør og bør strippet for unødig utstyr, for mindre vekt og derigjennom bedre resultater på racerbanen. GT-R hadde var en ”værsting” på banen og klarte å hale i land over 50 seire på litt over tre år.
GT-R-ens argeste konkurrenter var Porsche 911 og Mazda RX2, og det var etter hvert Mazda RX3 (de to sistnevnte med Wankel-motor) som tilslutt greide å bryte den framgangsrike seierrekka til Skyline GT-R.
R-en står for øvrig for racing, om du ikke visste det! Bilene fantes også i litt snillere GT-X-varianter. Disse hadde mer komfortutstyr (var ikke lettet slik som GT-R) og samme motor, men nedtunet til 120 hk.
Les også: Slik ødelegger du en Datsun-klassiker
2. generasjon: C110 (1972-1977)
Naturlig nok for en Japansk bil var det også Tokyo motorshow som var debutarena for 2. generasjon av GT-R, eller C110 om du vil.
Det var bensinkrise i verden, og sportsbiler med høye ytelser hadde lav etterspørsel. Det er nok en av flere grunner til at bare 197 biler så dagens lys på et drøyt år. I 1973 var det nemlig slutt for den heftige GT-R modellen – som altså er svært sjelden. Den hadde samme rekkesekser på 160 hk som forgjengeren C10. C110 er den eneste GT-R modellen som aldri (offisielt) ble brukt i racing.
Det skulle gå hele 16 år før neste GT-R modell kom – nemlig R32 i 1989.
Til tross for den sørgelige GT-R historien ble bilen likevel solgt som både 1600 og 1800 GT, og som 2000 GT-X i et anstendig antall.
En del biler har blitt bygget om til GT-R. Like morsomme å kjøre, men disse vil aldri få samme verdi som en ekte GT-R.
Les også: - Jeg siklet på denne i flere år
3. generasjon: R32 (1989-1993)
Etter 16 år er det endelig igjen i 1989 klart for en ny GT-R-utgave av Nissans heftigste. Og den 22. mai dette året starter produksjonen. Nissans plan er å produsere de 5000 nødvendige homolegeringsbilene for å kunne kjøre race med den. Men en samlet motorpresse som hyller bilen og ellevill pågang fra publikum gjør at Nissan endrer planene - og starter full produksjon. De første kundene får sine biler i august -89.
Motoren er fortsatt en rekkesekser – nå på 2,6-liter og med 24 ventiler. Takket være twin-turbo-installasjon yter den nå hele 280 hk / 353 Nm. 0-100 km/t går unna på 5,6 sekunder.
Den har også fått firehjulstrekk og ”Hicas” firehjulsstyring. Både for- og bakaksel er mulitilink.
R32 GT-R er en racerbil for veien, og i de rette hender er den ekstremt rask, men krever noe mer kjøreferdigheter enn sine senere ”brødre” R34 og R35 – men R32 er potensielt raskere.
Les også: Nissan 370Z - tar opp jakten på Audi og Porsche
Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under:
Del 2 i historikken om Skyline GT-R kommer i morgen. Følg med...