annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

På 20-tallet bestemte tyskerne seg for å bygge verdens mest krevende permanente racerbane. Den var ferdig i 1927 og har stått for noen av de heftigste racene i historien, med det tyske Grand Prix i 1935 og 1968 som noen av høydepunktene.

Etter hvert innså man at banen var altfor skremmende til at man kunne kjøre fullblods racerbil på banen, og i dag er VLN, hvor Stian Sørli deltar, den heftigste racerseriene som besøker Nürburgring. Da skulle man jo tro at banen også var stengt for publikum.

Moro uten å reise til Tyskland - sjekk dette bilspillet

Åpen for allmenheten

Men nei da.Tyskerne er de ubestridte veigudene, og i bilens fødeland er det ikke bare Autobahn som har fri fartsgrense. Nordsløyfa på Nürburgring er nemlig en bomvei, åpen for alle med lappen og et registrert kjøretøy.

Og det er ikke uvanlig å se gamle menn i hatt ligge i 60 km/t rundt den 20,8 km lange banen, mens Sabine Schmitts & Co suser forbi i 200 km/t.

Eierne av banen har til og med vært så elskverdige at de har plassert ut et webkamera, hvor man til enhver tid kan se hvilke biler er på vei gjennom fartsgales drømmebom.

Klikk her for å se hva som skjer akkurat nå.