Det kan lett bli litt mye informasjon på navigasjonsskjermen. Men nå skal det utvikles et system som gjør det både lettere å tyde og å bruke. Det skal en professor og hans team i Newcastle University sørge for - og målgruppen er eldre sjåfører ...
Det kan lett bli litt mye informasjon på navigasjonsskjermen. Men nå skal det utvikles et system som gjør det både lettere å tyde og å bruke. Det skal en professor og hans team i Newcastle University sørge for - og målgruppen er eldre sjåfører ...

Navigasjon: Nå blir den skreddersydd for bestemor

Gjett hva som er viktigst da ...

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Navigasjon er blitt mer og mer vanlig i moderne biler - på noen er det sågar standardutstyr. Uansett er det noe flere og flere blir vant med å bruke.

Men særlig en kundegruppe sliter litt med å holde tritt med utviklingen. Det er de samme som ikke helt klarer å oppdatere seg på andre teknologiske framskritt - nemlig de eldre.

SE VIDEO: Her prver bestemor motorsykkelen - det går ikke så bra!

Vi skynder oss å legge til at det selvsagt finnes flere eldre som både skjønner og bruker navigasjonssystem i bilen, men her snakker vi altså om eldre generelt.

Resultatet av både manglende forståelse av navigasjon og generell lav selvtillit bak rattet, er dessverre historier om folk som kjører utfor bryggekanter, inn på enveiskjørte gater eller feil vei på motorveien og begrunner det med "men, jeg fulgte jo bare navigasjonen".

Det burde kanskje tilsi at et bedre systen trengs, eller, at det kanskje egentlig er på tide at flere eldre faktisk slutter å kjøre bil ...

God idé

Med dette i tankene kan en tilnærme nyheten om at en i England skal forsøke å lage en spesialnavigasjon til de eldre på to måter:

1. Så hyggelig, det har de saktens behov for.

2. Å nei, skal (flere) eldre forsøke å bruke navigasjonen. Det vil aldri gå bra!

Men for en gangs skyld har vi bestemt oss for å overhøre skepsisen, og være positive. Vi ser fram til hva Newcastle University klarer å trylle fram av løsninger.

De økonomiske forutsetningene for å lykkes burde i alle fall være til stede, ved at regjeringen støtter prosjektet med svimlende 100 millioner pund.

LES OGSÅ: Her kommer 82-åringen mot kjøreetningen - i 80-sonen

Vil ikke krysse trafikk

Prosjektet skal utvikles av professor Phil Blythes, og han sier følgende:

- Mange eldre sjåfører er nervøse, og stoler ikke på egen dømmekraft. Resultatet er at folk slutter å kjøre bil før de egentlig hadde trengt det.

Blythes og han kolleger har imidlertid er par ideer om hvordan de skal gjøre det lettere. Blant annet ved å finne ruter som har få potensielle "vanskelige" kryss, unngår motorvei og rushtrafikk.

I tillegg skal naturligvis både skjermbildet være stort og ryddig - og navigasjonsstemmen svært tydelig.

Dessuten vil Blythes og co. forsøke å finne måter som gjør at eldre kan se trafikkbildet og holde oversikt over farten bedre.

I arbeidet brukes en kjøresimulator, for å finne ut hvilke områder som skaper stress blant de godt voksne sjåførene.

LES OGSÅ: Bestefar tatt i 145 km/t - med tre barnebarn i baksetet

Eh, positive var det, ja ...

Når en hører om målsetningene i prosjektet, så kan en saktens begynne å lure på om dette er noen god ide likevel. Det kan jo tenkes at resultatet blir at flere eldre sjåfører bare blir sittende FOR lenge bak rattet, med FOR mye selvtillit.

Oj, der gled vi nesten umerkelig over på å bli skeptiske igjen, gitt!

Nei, her gjelder det å holde fokus. Vi ønsker professoren og hans team all verdens lykke til med å gjøre trafikken enda tryggere - med enda flere og eldre sjåfører ...

Hva mener du - er det ungdommen eller de eldre som skaper flest trafikkfarlige situasjoner?Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen - og stem!

LES OGSÅ: Navigasjon: Stadig flere sliter med å skjønne det

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Honda Insight: Nå er det slutt for denne bilen
Tapte veddemål - måtte kjøpe cab til kona
Se hva John driver med når kona og døtrene går på spa
Nå kommer sola – skaff deg en sommerbil som skiller seg ut!
Derfor bør du aldri betale forskudd på bruktbil
Pris i Tyskland: 66.000 kroner. Pris i Norge: 276.000 kroner!
Bilen min Opel Diplomat: Bare to i Norge - og Lars har begge!
Citroën C5 Cross Tourer: Stilig franskmann tøffer seg
Dette er bilen VW var veldig i tvil om se skulle lansere

reklame