Nå kommer alle bilene til de Saab-ansatte ut på markedet. Det er grunn til å regne med skikkelig konkurspriser.
Nå kommer alle bilene til de Saab-ansatte ut på markedet. Det er grunn til å regne med skikkelig konkurspriser. Foto: Scanpix

Nå selges alle firmabilene hos Saab

1400 biler på vei ut i markedet – de kan bli billige ...

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

De Saab-ansatte leverer nå tilbake sine firmabiler og det betyr et skikkelig konkurssalg på brukte Saaber.

Det dreier seg til sammen om rundt 1400 biler. Disse er formelt sett eid av finansieringsselskapet Gmac, men det er regnet med at salget vil innbringe rundt 50 millioner kroner til Saabs konkursbo.

Auksjons-nettside

De ansatte får først tilbud om å kjøpe bilene. Det er anslått at rundt 20 prosent kommer til å benytte seg av tilbudet, resten av bilene skal så sluses ut til markedet via Saabs forhandlernett.

Det er satt opp en egen auksjons-nettside der de får tilgang på bilene. Målsettingen er å unngå et fullstendig krakk i bruktbilprisene på Saab, som allerede er sterkt presset hjemme i Sverige.

SUV-en som kom altfor sent – les mer om 9-4X her:

Penger i kassa

Svenske Saab-eiere som ønsker å bytte inn bilene sine, opplever at det er svært tungt. Bare de siste månedene har innbytteprisene falt med minst 20 prosent. Enda verre er det på privatmarkedet. Og dette blir naturligvis ikke enklere når det kommer 1400 nyere brukt-Saaber ut på markedet.

For Saabs konkursforvaltere er det imidlertid viktig å få inn penger i kassa. De har nemlig store, løpende utgifter – blant annet med å holde bygningsmassen og selve fabrikken i en stand som gjør det mulig for en eventuell kjøper å komme i gang kjapt.

LES OGSÅ: Hvorfor er det billigere å reparere bilen i Sverige?

Hele – eller stykke opp?

Hjemme i Sverige går det nå en rekke spekulasjoner rundt hva som skal skje med konkursboet.

Det store spørsmålet er om konkursforvalterne både ønsker og klarer å finne en kjøper som kan ta over hele konsernet og drive bilproduksjonen videre – eller om det er mer realistisk å gå for en løsning der Saab stykkes opp og selges i deler.

Foto: Sigmund Bade

LES DUELLEN: Vi testet Saab 9-3X mot Volvo XC70

Alt om Saab på broom.no – klikk her for å få oversikten

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
Lamborghini Gallardo Spyder: Dette må være årets julegave
Dette ble årets annonse-hit på Broom
Frostvæske: Å velge feil farge kan bli dyrt
Dette er Norges mest populære ”i siste liten"-gave
Datsun: Dette er starten på nytt billigmerke
Topp 10: Verdens mest solgte biler
TEST: Toyota Landcruiser 200 V8: Når du åpner dørene får du en overraskelse
Kevin (22) bor i en busslomme i jula

reklame