Nå kan du gjøre klassiker-kuppet
Snart er våren her – på tide å kjøpe ”nøkkelferdig” veteran!
Midt i kaldeste januar kan det være på sin plass å minne om at det spoler avgårde mot lysere tider. I mang en bilhobby-garasje skrus det frenetisk for at prosjektene skal bli ferdige før trekkfuglene kommer tilbake.
Men for den som ikke orker å skru, eller ser at tidsskjemaet ryker, er det fremdeles mulig å nyte vårsolen bak rattet i sin egen nostalgibil. Og det er nå du skal kjøpe. Når våren kommer, er det mange flere som går på klassiker-jakt. Her er noen flotte doninger, som likevel ikke koster skjorta:
1978 Opel Rekord, kr. 18.000,-
Dette var en gang noe av det vanligste man kunne se på norske veier. Nå er de borte nesten alle sammen – og få av de som finnes ser så fine ut som denne.
Bilen er også veldig typisk i forhold til bilene som fantes den gangen: 2 liters motor med forgasser var den vanligste utgaven, og knall rød lakk var faktisk helt normalt.
Det er imidlertid svært uvanlig at bilene ser så fine ut etter 35 år, og at de ikke engang har rust i støtdempertårnene – det var gjerne begynnelsen på slutten for disse bilene. For denne har eventyret bare så vidt begynt, hvis den blir tatt vare på fortsatt.
Les også: Senator - Opels bidrag i datidens status-kamp
1971 Saab 99, kr. 40.000,-
Svenske biler har alltid hatt et godt fotfeste i Norge. Volvo var drømmen for de store massene, Saab litt mer sært, men like fullt et respektert bilvalg. Å se en av de tidlige, fra før faceliften i 1974, er imidlertid sjeldent både her og i Sverige, der bilcross-miljøet på 80- og 90-tallet nesten utryddet arten fullstendig.
Dette er altså en sjelden bil, og igjen en ganske typisk ”norsk” modell: Den har den opprinnelige 1,7-litersmotoren og neppe noe særlig mer enn standard utstyr. Svenske biler var nemlig ikke billige den gang heller, og i den grad nordmenn kjøpte Saab var det gjerne den gamle 96-modellen de tok seg råd til.
Den moderne 99-modellen hadde vært på markedet i to år da denne var ny, og den fikk nok beundrende blikk i trafikken. Etter 42 år og 168.000 forsiktige kilometer har den nok ikke noe problem med det nå heller.
Les også: En stund så det mørkt ut for skattene fra Saab-museet
1973 Chevrolet Impala, kr. 58.000,-
Amcar behøver ikke bety todørs hardtop, muskelbil eller luksuriøs cabriolet, selv om det er de bilene som kommer hit i størst antall. For den som setter pris på nettopp typiske trotjenere, er dette en glimrende representant for en biltype som det fantes mange av i USA – og også noen i Norge, som dessverre sjelden er blitt tatt vare på.
Firedørs Impala med B-stolpe, rammedører, vindussveiver og digre sofaer i tidstypisk brokadestoff er ikke luksuriøst i utgangspunktet, men for de få som kjøpte slike biler i Norge, gjorde bare størrelsen i seg selv bilen til en veldig annerledes luksusbil.
Den nærmest skuddsikre kombinasjonen av 350-motor og TH-350 automatkasse gjør bilen lettkjørt og hyggelig, og tilstanden gjør den til en liten tidsmaskin. Akkurat denne er importert som veteran, men det var akkurat en slik bil du ville kjøpt dersom du hadde vært en norsk disponent i 1973, og ville imponere litt på naboen midt i oljekrisen.
Les også: Front-sofaen forsvinner etter 103 år på markedet
1973 Mini Clubman, kr. 89.999,-
At du er nostalgisk behøver ikke bety at du ikke har lyst til å overraske litt. Og her er en bil som har evnen til nettopp det, for under den blanke lakken og bak de sotede vinduene finnes det mer pulver enn det som var der da bilen var ny.
Disse små tassene i litt forlenget varebil- eller stasjonsvogn-utgave var populære som bare det i sitt hjemland. De solgte også brukbart her hjemme, selv om de aller fleste håndverkere og forretningsdrivende nok foretrakk litt større varerom og større hjul. Miniens små ruller var ikke alltid så kompatible med stort snøfall.
Det er nok ikke denne heller, med hele 90 hester i 1,3-litersmaskinen under det mattsorte panseret, og ganske fete valser under skjermbredderne. Men så har den nok også sett snø og is for siste gang – får vi håpe.