Nå kan du gjøre det store morobil-kuppet

De fleste må tenke praktisk. Det kan du tjene på.

Nesten alle må tenke praktisk når de skal kjøpe bruksbil. Er du en av de som ikke nødvendigvis MÅ ha stasjonsvogn med dieselmotor og automatgir, ja da kan du gjøre kupp på noen virkelige lekkerbiskener... (Foto: Autodb.no/Finn.no/Montasje)
Nesten alle må tenke praktisk når de skal kjøpe bruksbil. Er du en av de som ikke nødvendigvis MÅ ha stasjonsvogn med dieselmotor og automatgir, ja da kan du gjøre kupp på noen virkelige lekkerbiskener... (Foto: Autodb.no/Finn.no/Montasje)

Høsten og førvinteren er vanligvis gode tider for å kjøpe typiske sommerbiler, cabrioleter og andre farkoster med litt begrenset brukssesong. Slik er det i høst også.

Men i et tungt marked skjer det andre ting, også. I høst har det gjort at også deler av det vanlige bruktbil-markedet, det vil i praksis si alt annet enn stasjonsvogner av populære merker med dieselmotor og automatgir, har falt betraktelig i pris.

Det vil si at du nå kan få en rimelig kurant bruksbil til svært hyggelig pris – forutsatt at du ikke MÅ ha stasjonsvogn. Tvert imot: Kan du leve med en lekker coupé, vil du oppdage at det aldri har vært billigere å være litt jålete.

Her er noen eksempler. Har du andre forslag, så hører vi gjerne om dem i kommentarfeltet!

1999 Audi TT 1,8 T, kr. 69.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Det er ikke så fryktelig lenge siden selv den mest loslitte TTen på markedet betinget at du kom opp med mellom 90 og 100 store sedler for å få overta nøklene. Da var det ofte biler som hadde gått en god del, men som foreløpig ikke hadde hatt de helt store rundene med utskifting av deler.

Her har vi et eksempel på TTen som mange vil foretrekke, en klassisk sølvfarget med interiør i sort helskinn. Det sistnevnte er ingen selvfølge, mange TT i Norge har delskinn. Og nå er prisen 69.000 kroner. Før du eventuelt prøver å prute...

Se annonsen her:

Ikke alle TTer har levelig farge utvendig og interiør i sort helskinn. Selv om den har gått noen mil ser det forholdsvis helt og greit ut, også. (Foto: Autodb.no)
Ikke alle TTer har levelig farge utvendig og interiør i sort helskinn. Selv om den har gått noen mil ser det forholdsvis helt og greit ut, også. (Foto: Autodb.no)

Også denne har gått en del i løpet av årene, men lista over hva som er gjort med den virker tillitsvekkende – og kostbar. Forholdsvis ny registerreim, bremser og eksosanlegg er betryggende, men det kan fremdeles være smart å kikke nøye etter hvordan turboen har det – og om bilen har typiske TT-feil på elektronikken.

Les også: Måtte bestemme seg for drømmebilen på fem minutter

2006 Renault Megane 1,6, kr. 65.664,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Vi lovet deg bare et knippe coupeer da du begynte å lese denne saken, men som vanlig prøver vi å levere en liten ”bonus”: Her har du en coupé med foldetak, slik at du til og med kan kjøre toppløst på de tidene av året da det føles forfriskende. Renaults Megane-cabrio metter de fleste behov – bortsett fra altså stasjonsvogn-plass og –anvendelighet.

Denne bilen har også høstet mange lovord for et ganske pent design, som i akkurat dette tilfellet er blitt pyntet på med et spoilerkit som gjør seg gjeldende både her og der. Lik det eller ikke, men det har i hvertfall ikke trukket prisen oppover, til drøyt 65.000 kroner virker dette langt fra skremmende når bilen ikke har gått mer enn 63.000 kilometer.

Se annonsen her:

Tøft utseende, hendig størrelse og praktisk foldetak er noen av fordelene ved Megane Cabriolet. Men noe eksklusivt preg på interiøret kan du ikke forvente. (Foto: Finn.no)
Tøft utseende, hendig størrelse og praktisk foldetak er noen av fordelene ved Megane Cabriolet. Men noe eksklusivt preg på interiøret kan du ikke forvente. (Foto: Finn.no)

La gå at Megane heller ikke i de mer populære karosserivariantene er norgesmester i å holde seg i verdi, men med full servicebok fra merkeverksted, nye bremser og registerreim samt en farge som de fleste kan godta burde det være muligheter for å komme noenlunde heldig ut av eierskapet selv etter noen år. Det er begrenset hvor mye man kan tape når innsatsen er på dette nivået.

Les også: Nye Megane cabrio - for fornuftige friluftsfolk...

2000 BMW 320 Ci, kr. 89.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Få coupeer har gjennom årene hatt så stor appell til unge og kjøreglade bilister som BMWs 3-serie. Her har vi et eksemplar som riktignok også begynner å få noen år på nakken, men som ser moderne ut fremdeles. Og som dertil loves å være både strøken, rustfri og med fullstendig servicehistorikk i boka.

Kilometerstanden er også oppsiktsvekkende lav, og om man overhodet finner en tilsvarende stasjonsvogn med sammenlignbar kilometer tipper vi at denne langt mer flashy coupeen vil være klart billigst. Det skjer nok bare i et stasjonsvogn-elskende land som Norge.

Se annonsen her:

Få bilinteriør er så logisk og ergonomisk riktig bygget opp som BMWs. Ikke helt overraskende gjør det at de også føles overraskende moderne, selv etter 13 år. (Foto: Autodb.no)
Få bilinteriør er så logisk og ergonomisk riktig bygget opp som BMWs. Ikke helt overraskende gjør det at de også føles overraskende moderne, selv etter 13 år. (Foto: Autodb.no)

Bilen ser så hel og fin ut som selgeren antyder at den er, og selv om fargen kanskje ikke er den mest vanlige – eller kanskje nettopp derfor, avhengig av hvordan man ser det – kan dette være en sjanse til å få en bil som virkelig skiller seg ut. Utstyrsnivået er muligens ikke bedøvende høyt, men sportsseter er på plass for den gode kjørefølelsen, og med mer spenstige hjul vil mye være gjort.

Les også: 3-serie GT - høyere og mer rommelig enn stasjonsvognen

2003 Hyundai Coupe 1,6 FX, kr. 55.999,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Hyundai Coupé var et friskt pust da den dukket opp i Norge litt inn på 1990-tallet, og modellen bidro til å gi det unge merket hardt tiltrengt ungdommelig image. Men særlig mye status fulgte ikke med på kjøpet, i hvertfall ikke før noen år senere, da andre generasjon kom med lit mer kraftige linjer og et umiskjennelig Mustang-preg.

Mens Hyundai stadig har fått mer schwung på designet, og ikke kun selger på pris lenger, har også bilenes popularitet på bruktmarkedet vokst med årene. Men fremdeles faller nisjemodeller som denne coupeen mellom en hel haug stoler, noe som forklarer hvorfor denne kan plukkes opp for knappe 56.000 kroner.

Se annonsen her:

Man får forholdsvis ny og lite kjørt bil med sportslig tilsnitt om man ser på nisjemodeller fra de yngre merkene på markedet. Hyundai er ikke noe unntak, og deres Mustang-kopi kan være mye bil for pengene. (Foto: Finn.no)
Man får forholdsvis ny og lite kjørt bil med sportslig tilsnitt om man ser på nisjemodeller fra de yngre merkene på markedet. Hyundai er ikke noe unntak, og deres Mustang-kopi kan være mye bil for pengene. (Foto: Finn.no)

Riktignok med den minste motoren på 1,6 liter og 105 hester, men andre versjoner er det langt mellom her på berget. Og motoren holder til å gi det selgeren omtaler som herlige kjøreegenskaper, i en bil som ennå ikke har passert 100.000 kilometer.

Les også: Og nå har Hyundai en enda mer sær coupé - Veloster!