Selv den ytterst lekre "space ball"-spaken til Volvo har vært sjelden i USA, men hittil i år har salget av manuelt gir hatt en markant økning der borte. Nå kjøper 7 prosent av amerikanerne bil med manuell kasse.
Selv den ytterst lekre "space ball"-spaken til Volvo har vært sjelden i USA, men hittil i år har salget av manuelt gir hatt en markant økning der borte. Nå kjøper 7 prosent av amerikanerne bil med manuell kasse.

Nå har også amerikanerne begynt med dette

Men den manuelle girkassen spås likevel en snarlig død.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Helt siden Oldsmobile kom med sin første helautomatiske girkasse i 1939 har amerikanerne – mer enn noen andre – trykket automaten til sitt hjerte.

Det finnes i dag mange amerikanske bilister i pensjonsalderen som slapp ut clutchen for siste gang på 40-tallet, og aldri har sett den siden.

De dyreste merkene var selvsagt først med å gjøre automat til standard. Cadillac kuttet eksempelvis ut manuelle kasser på alt annet enn sine ”commercial chassis” – hvorpå man bygget ambulanser og likbiler – allerede fra 1953, og fenomenet spredte seg raskt til de billigere bilene med mindre motorer også.

Dobling i salget

For oss automat-fans på andre kontinenter har det vært et åpent spørsmål, og kilde til adskillig undring, hvorfor det tok så lang tid før også vi tok etter denne trenden. Spesielt når vi med stor iver og lyst har kastet oss over andre gadgets som gjør kjøringen mer behagelig, slik som elektriske vinduer og speil.

Man skifter jo gir oftere enn man justerer speilene, for å si det forsiktig.

De moderne automatiserte manuell-kassene, som VWs syvtrinns DSG-kasse, har visket ut forskjellen og fjernet mange av de tradisjonelle automatkassenes ulemper.De moderne automatiserte manuell-kassene, som VWs syvtrinns DSG-kasse, har visket ut forskjellen og fjernet mange av de tradisjonelle automatkassenes ulemper.

Men nå kommer det overraskende meldinger fra det store landet i vest. Ifølge entusiast-nettstedet Jalopnik.com er det til nå i år solgt så mye som 7 prosent biler med manuelt gir i USA – et kjempehopp og nesten en fordobling fra fjorårets 3,9 prosent. Det skulle bety at mange amerikanere har fått sitt kanskje aller første møte med en ”stick shift” i år.

Les også: Er det mulig å bygge om en BMW X3 til automat?

Bakgrunnen er visstnok todelt: Dels har en del amerikanere kjøpt mindre biler enn de tidligere har hatt, og de minste og mest motorsvake bilene er som tidligere også de som i størst utstrekning selges med manuelt gir. Dessuten skal visstnok uvanlig mange småbil-eiere som allerede har kjørt manuelt girede biler ha byttet ut sine med nye tilsvarende i år, uvisst av hvilken årsak.

Kortvarig glede

Til sammen er dette altså nok til å gi manuell-andelen et skikkelig ”løft”. Men teknologien og trendene ellers jobber likevel mot de som for enhver pris ønsker å skifte gir etter eget hode:

Bare en tredel av bilene som i dag selges i USA kan fås med manuelt gir, sammenlignet med halvparten for bare ti år siden. Og når manuelt gir hadde ”hele” 25 prosent markedsandel for 20 år siden, er det åpenbart i hvilken retning dette går på litt sikt.

Når selv Ferraris råeste modell FF leveres kun med to pedaler og knappestyrt "automatsjaltet manuellkasse" er det mye som tyder på at den tradisjonelle manuelle girkassen har sett sine beste dager.Når selv Ferraris råeste modell FF leveres kun med to pedaler og knappestyrt "automatsjaltet manuellkasse" er det mye som tyder på at den tradisjonelle manuelle girkassen har sett sine beste dager.

Les også: Citroën DS5 - frister, men EMG-giret krever tilvenning

Forbrukernettstedet Edmunds.com peker også på at en del myter om automatgir ikke lenger stemmer, spesielt som følge av nymotens teknologi som har flatet ut forskjellene mellom automatgir og manuelt gir – eller som mer konkret har gjort manuelle kasser mulig å betjene automatisk:

Selv biltyvene kan gire

Det er ikke lenger slik at automat-biler bruker mer drivstoff enn tilsvarende manuelle, og ikke er de manuelle nødvendigvis billigere i innkjøp enn automatene heller. Og det kanskje viktigste for de som er ute etter å briske seg: Det er ikke lenger slik at de aller råeste sportsbilene nødvendigvis kommer med manuell kasse – biler som Ferrari 458 Italia, California og FF leveres kun med syvtrinns ”automatisert” girkasse uten clutch.

Og det er heller ikke grunnlag for å hevde, slik mange amerikanere gjør, at manuelt gir gjør bilene mindre utsatt for tyveri. Selv bedagelig anlagte amerikanske biltyver gjør det som må til for at de skal få med seg de bilene de vil ha, selv om det ”i verste fall” medfører at de må skifte gir selv, konkluderer Edmunds.com.

Les også: Tenk før du trimmer - tåler automaten mer krefter?

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
2014 Mercedes C-klasse: Nå blir kampen om familiebilkjøperne tøffere
Du kan spare mange tusenlapper på vinterdekkene
Mercedes 500 SEC AMG: Her er raskeste vei tilbake til 80-tallet
Mercedes SL63 AMG: Ny villmannskjøring på svenske veier ut på Internett
Toyota tilbakekaller 900.000 biler
Denne bør du ha i bilen din
Under halvparten vet hva som er lovlige dekk
Brukt SUV: Tre vinterbiler til 250.000 kroner
Nå får du "gangsterbilen" til bare 200.000 kroner

reklame