Nå gjør Chevrolet comeback i Norge

Har ligget nede i flere år– nå er det ny importør og stor satsing.

SUV en Captiva er   i alle fall foreløpig   toppmodellen fra Chevrolet i Norge.
SUV en Captiva er i alle fall foreløpig toppmodellen fra Chevrolet i Norge.

Etter at General Motors (GM) tok over den koreanske bilprodusenten Daewoo og etter hvert omdøpte merket til Chevrolet, har det vært rivende utvikling både på antall modeller og salg.

Nå er modellutvalget fullstendig nytt – og deler plattformer og teknikk med en rekke andre GM-modeller.

De koreanske Chevroletene blir markedsført med vekt på mye bil for pengene – den strategien har vist seg å være vellykket.

Tyngre i Norge

Her i Norge har det imidlertid gått langt tyngre. Det har vært brukbart salg på enkeltmodeller i perioder, men Chevrolet som merke har ikke klart å skaffe seg noen sterk posisjon.

Motor Gruppen – som også står bak Mitsubishi og Renault i Norge – var i flere år importør.

De er nå ute av bildet.

Motor Gruppen kommer med nytt bilmerke – les mer her:

14 forhandlere

Fra 1. februar i år har Chevrolet hatt ny importør. Og denne uken går startskuddet for det store comebacket:

– Vi gleder oss stort til å være i gang. 14 forhandlere er på plass fra starten og vi skal satse på fem modeller, samtlige tilpasset det norske markedet. Ikke minst er de svært gunstig priset, sier Heidi Bergseng som er general manager for Chevrolet Norge, Autonor Import AS.

Konkurransedyktige priser

– Hvordan skal dere lykkes der forrige importør ikke klarte det?

– Vi har først og fremst stor tro på produktene. Vi har et godt merke med kjent merkevare og fine biler. Hele modellspekteret er moderne, med miljøvennlige motorer. Og vi skal ikke minst gi kundene veldig mye valuta for pengene. Vi har regnet oss fram til priser som skal være svært konkurransedyktige, sier Heidi Bergseng.

Bak det nye importselskapet står eierne av DAF Norge og SsangYong Norge.

De har med andre ord erfaring med personbilimport – samtidig som de er relativt små i forhold til de fleste andre bilimportørene.

LES OGSÅ: Nå kan du kjøpe verdens tredje eldste

Drive effektivt

– Kan det også være en fordel?

– Helt klart! Vi kan snu oss kjapt, vi står i en friere posisjon i forhold til hvordan vi skal satse.

– Samtidig har vi heller ikke mye byråkrati eller store kostnader. Derfor kan vi drive effektivt og dermed holde lave priser, sier Bergseng som regner med at Cruze stasjonsvogn blir bestselgeren her i Norge.

LES OGSÅ: Chevrolet Volt: Eierne kan få låne superbil – gratis!

Søstermodell

Det er en bil i Golf/Astra/Focus-klassen. Med priser fra 239.900 kroner er ikke Cruze blant de aller rimeligste alternativene i klassen.

Men ser vi i forhold til hestekrefter og utstyr, kommer den klart gunstig ut.

De øvrige modellene ut fra Chevrolet i starten er minibilen Spark. Aveo, SUV-en Captiva – og til våren kommer crossoveren Trax. Den er søstermodellen til Opel Mokka som har fått mye skryt etter lansering.


Ny tøffing i SUV-klassen – les testen av Opel Mokka her:


Tar det gradvis

– 14 forhandlere i starten – blir det flere?

– Så absolutt! Målsettingen vår er å komme opp mot 50 forhandlere i løpet av 2013. Vi tar dette litt i puljer, før påske neste år skal 15 nye være på plass, da skal vi også være bortimot landsdekkende.

– Vi har en lang liste med forhandlere som ønsker å selge Chevrolet, men det tar tid å bygge opp en ny forhandler. Derfor velger vi å ta dette litt etappevis, avslutter Heidi Bergseng.


LES OGSÅ: Denne Chevroleten kom ut fra låven etter 35 år


Cruze stasjonsvogn blir sannsynligvis mest solgte Chevrolet-modell i Norge.
Cruze stasjonsvogn blir sannsynligvis mest solgte Chevrolet-modell i Norge.


LES OGSÅ: Captiva kan være et SUV-kupp