404 Not Found

Not Found

The requested URL /TV2/esiincludes/tiles5/broom_meny.html was not found on this server.

Hvis ingen kommer inn med mye pågangsmot (og friske penger), later det til å være slutt for De Tomaso - igjen. Merket gikk også konkurs i 2004.
Hvis ingen kommer inn med mye pågangsmot (og friske penger), later det til å være slutt for De Tomaso - igjen. Merket gikk også konkurs i 2004.

Nå er dette bilmerket konkurs

Skulle gjøre stort comeback – det gikk ikke etter planen.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Navnet er smått legendarisk, og på 70- og 80-tallet prydet sportsbilen Pantera veggene på mangt et gutterom. De Tomaso satset på italiensk design og amerikansk motorteknikk og hadde suksess med det.

Merket har røtter tilbake til 1959, men i likhet med mange andre små bilprodusenter har det vært en kamp for tilværelsen det meste av tiden. Og nå ser det svært mørkt ut for entusiastmerket. Etter å ha investert nærmere en milliard kroner de siste årene, er kassen nå fullstendig bunnskrapet og De Tomaso slått konkurs – igjen.

På bilutstilling

Forrige gang var i 2004. I etterkant av det kom den tidligere Fiat-sjefen Gian Mario Rossignolo inn som ny sjef, med både store vyer og håndfaste planer.

Det konkrete beviset fikk vi se på bilutstillingen i Genève i fjor. Der sto nye De Tomaso DeAuville, angivelig helt produksjonsklar. Og det virket absolutt som om De Tomaso tok utfordringene på alvor:

LES OGSÅ: Se hvem som gjør comeback

Pininfarina-fabrikk

– Markedet vi sikter oss inn mot er nådeløst, og er vi ikke konkurransedyktige på seriøsitet og kvalitet vil vi bli avslørt øyeblikkelig, sa malteseren Herman Mallia til Broom den gangen.

Han skulle bli en av forhandlerne for de nye De Tomaso-modellene. Merket hadde da tatt over en fabrikk fra Pininfarina i Torino, her skulle denne bilen produseres.

Full av sjarm: Jorun har en favoritt i italiensk rød

Foto: Are J. Heiseldal

Ikke bare sportsbiler

– Vi kan også bygge luksusbiler, og stikkordet er høy kvalitet. Alt er håndbygd, og vi bruker en ny produksjonsteknikk kalt UNIVIS som gjør at vi kan holde et lavt volum og fortsatt leve opp til markedets forventninger, sa Mallia, som mente at DeAuville ville skape et helt nytt markedssegment.

– Den befinner seg et sted mellom sedan og SUV, med høy bakkeklaring, høye hjulbuer og firehjulstrekk. Det betyr at vi kan sikte oss inn på de kundene som vurderer Porsche Panamera, BMW 5 GT og Audi A7, men også de som vurderer Cayenne, X6 og Q7, mente Mallia.

SE OGSÅ: Her går enda en Ferrari opp i røyk

Nye penger?

Men noen produksjon ble det altså ikke. På slutten av fjoråret ble plattformen til DeAuville solgt til kinesiske NAC, i noe som virket som et ganske desperat forsøk på å få inn friske penger.

De Tomaso skal også ha kommet ganske langt i utviklingen av en ny Pantera. Så gjenstår det å se om noen våger å satse nye penger på merket – og eventuelt få denne bilen i produksjon.

SE OGSÅ: Denne bilreklamen er for sexy for italiensk TV

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?
404 Not Found

Not Found

The requested URL /TV2/export/hogre-broom_hogrekolonne.html was not found on this server.

reklame