Nå er det prisras på bruktbil

Markedet flommer over - sannsynligvis skal prisene enda lenger ned.

Det er rekordmange bruktbiler til salgs i Norge. Prisene pressses hardt   og biler som ikke har fem års nybilgaranti ligger an til å falle relativt sett mer enn bilene som er solgt med dette.. Illustrasjonsfoto. (Foto: Broom.no)
Det er rekordmange bruktbiler til salgs i Norge. Prisene pressses hardt og biler som ikke har fem års nybilgaranti ligger an til å falle relativt sett mer enn bilene som er solgt med dette.. Illustrasjonsfoto. (Foto: Broom.no)

Hvis du har forsøkt å selge bruktbil de siste månedene har du kanskje oppdaget det du også: At det er vanskelig å få solgte bilen sin privat. I alle fall om du skal ha litt igjen for den. Alternativet for mange blir dermed å bruke den til innbytte - og få det som mange kunder oppfatter som skampris.

Bare for å strø litt ekstra salt i såret: Det kommer til å gå fra ille til enda verre ...

Markedet flommer nemlig over av bruktbiler. Den gamle regla gjelder fortsatt – den om etterspørsel og pris.

Fra ille til verre

Ille for deg som skal selge, men desto hyggeligere for deg som skal kjøpe. Selv om man nok må regne med økt verditap også på bruktbiler de neste årene.

– Forskjellen i pris mellom nye og brukte biler er for liten.

Det sier Morten Altmann som har drevet Norsk Bilpool siden 1997. Han kjøper og selger mellom 400 og 500 bruktbiler hvert år og er en av de i Norge med best kontroll på bruktbilprisene.

Morten Altmann driver Norsk Bilpool og er en av dem i Norge med best oversikti på bruktbilprisene. Han mener prisnivået på bruktbiler aldri har vært lavere - det betyr at det er kjøpers marked.
Morten Altmann driver Norsk Bilpool og er en av dem i Norge med best oversikti på bruktbilprisene. Han mener prisnivået på bruktbiler aldri har vært lavere - det betyr at det er kjøpers marked.

Disse 4x4-eierne er mest fornøyd:

Biler har blitt billigere

– For liten forskjell sier du – synes ikke folk flest at bilprisene er for høye?

– Jo, de som skal kjøpe gjør det, men ikke de som skal selge ... Fakta er at de siste årene har i realiteten nybilene blitt billigere. Om du ser på en helt vanlig familiebil, så koster den akkurat det samme i dag som for tre år siden, men den har fått mer utstyr og ikke minst fem års garanti.

– Nettopp dette gjør at mange velger å legge litt mer i potten og få en nye og velutstyrt bil med gode garantier, framfor å kjøpe en to-tre år gammel bruktbil – til kanskje kunstig høy pris.

– Det med forutsigbarhet og trygghet i bilholdet er veldig viktig for mange. Omsetningstakten på bruktbiler blir for lav, og dermed øker bruktbillagrene, som igjen presser prisene ned, forklarer Altmann.

Les også: Denne blir 100.000,- billigere

Knallhard konkurranse

– Hvorfor synker da ikke prisene på bruktbiler mer?

– Det kommer de nok til å gjøre ganske snart, men det er flere grunner til at de holdes - mener jeg - kunstig høyt oppe.

– For det første er konkurransen om nybilkundene knallhard. Merkeforhandlere betaler nok i overkant god innbyttepris på egne merker – nettopp for å vinne nybilkunder.

– En annen ting er det jeg mener er kunstig høye gjenkjøp på leasingbiler. Det opereres med opptil 65 % restverdi etter tre år og 60.000 kjørte kilometer. Det hører jo ingensteds hjemme, sier Altmann videre.

– De store aktørene – altså de importørene som selger / leaser ut mange biler – er nok kanskje de som er proppen i denne flaskehalsen. De vil jo helst ikke ha prisdump på sine egne merker.

Kilometerstand viktigere enn utstyr

– En annen trend vi ser er at kilometerstanden er viktig. Lav kilometerstand er nå viktigere enn utstyr på mange av de vanlige modellene.

VW Golf er et godt eksempel her. En brukt Golf med lav kilometerstand er lett omsettelig på bruktmarkedet.

Det samme er litt høyreiste stasjonsvogner med firehjulstrekk, type Subaru Outback og Volvo XC70. Men som sagt: Lav kilometerstand er viktigere enn noen gang også på disse.

– På motsatt side finner man vi for eksempel Volvo XC90. En bil som for bare to-tre år siden "alle" skulle ha. En XC90 som har gått 170.000 km er alt annet enn lett å selge for en god pris. Franske og Italienske biler er heller ikke de som holder seg best i pris ...

Denne har tapt seg 1,3 millioner kroner

Bensin eller diesel?

– Hva med diesel kontra bensin på bruktmarkedet?

– Her ser vi en helt klar utjevning. Enkelte modeller var jo nesten uselgelige uten dieselmotor for bare noen få måneder siden. Myndighetens vingling her skaper usikkerhet i markedet – det ser man helt tydelig. Det sees også på nybilsalget, sier Morten Altmann.

– Har du helt til slutt et lite råd til hva man skal kjøpe for å unngå et for stort verdifall?

– Biler som selger godt som nye er tradisjonelt også populære på bruktbilmarkedet, så se på hva som finnes på topplistene før du bestemmer deg. Det er mitt råd, avslutter den travle bilselgeren.


Taper seg minst: De tre smarteste nybilkjøpene du kan gjøre:



Har du erfaringer rundt dette? Fortell i kommentarfeltet under: