Nå blir det morsommere å kjøre Volvo!

De nye motorene skal gi opp til 306 hestekrefter.

Volvo har jobbet med det lenge   nå får vi endelig detaljene om deres nye motorgenerasjon.
Volvo har jobbet med det lenge nå får vi endelig detaljene om deres nye motorgenerasjon.

Selv om unntak absolutt finnes – så er ikke morsomme motorer det første man forblinder med Volvo.

De siste årene er det heller ikke til å komme fra at miljøhensyn– utslipp og forbruk - også har hatt mer fokus enn det å få smilet til å strekke seg fra øre til øre. Det gjelder de fleste bilmerker og slett ikke bare Volvo.

Nå kommer derimot Volvo med en helt ny motorserie. Og ikke bare det – nye innovative girkasser kommer også.

Høy moro-faktor

Selvfølgelig med både forbruk og utslipp i fokus fortsatt, men ikke bare det; De nye Volvo-motorene skal by på høy morofaktor også. De skal gi det beste fra to verdener.

Den nye motorfamilien – Drive-E – tar drivstoffeffektiv kjøreglede til et nytt nivå der antall sylindre ikke lenger spiller noen rolle for kraft og kjørbarhet. Så glem fem- og seks sylindre. Fra nå av er det fire som gjelder.

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo:

Kompressor + turbo = sant

De tre første motorene i den toliters, firesylindrede motorfamilien lanseres høsten 2013. Dieselutgaven har verdensledende i-Art-teknologi og den kraftigste bensinmotoren kommer med både kompressor og turbo og skal være ledende i sin klasse.

Volvo kommer nå med både kompressor og turbo. Høy morofaktor og grom lyd loves. Illustrasjonsbilde.
Volvo kommer nå med både kompressor og turbo. Høy morofaktor og grom lyd loves. Illustrasjonsbilde.

Ved å bruke kompressoren til å øke dreiemomentet på lave turtall, får man samme følelsen som kjennetegner en stor sugemotor. Den mekanisk koblede kompressoren begynner umiddelbart å jobbe på lavere turtall, mens turboen får opp farten når eksosstrømmen øker.

Bensinversjonene starter på 140 hestekrefter og strekker seg til over 300 hestekrefter. Sistnevnte bør gi høy morofaktor!

Dieselmotorene i Drive-E-familien har mellom 120 og 230 hestekrefter. Dieselmotoren har også finesser som dobbelturbo, redusert friksjon og smarte ventilløsninger på kjølesystemet som gir raskere oppvarming etter kaldstart.

Les vår test av Volvo V60 her:

Bygges i Sverige

I første omgang er nye Volvo S60, V60 og XC60 tilgjengelige med tre motorer fra den nye motorfamilien: Bensinturboen T6 med 306 hk, T5 med 245 hk og turbodieselen D4 med 181 hk.

T5- og D4-motorene tilbys også til Volvo V70, XC70 og S80.

Motorene bygges ved Volvo motorfabrikk i Skövde utenfor Göteborg.

For å gi en rask, smidig kjørbarhet, kombinert med lavt forbruk, skjer kraftoverføringen enten via en ny åttestegs automatisk girkasse, eller med en videreutviklet sekstrinns manuell girkasse med fokus på forbedret drivstofføkonomi.

Volvo har en omfattende oppgradering på modellprogrammet for 2014 modellene sine.
Volvo har en omfattende oppgradering på modellprogrammet for 2014 modellene sine.

Les også: Historiens største oppgradering fra Volvo

– Våre firesylindrede motorer har høyere ytelse enn dagens sekssylindrede og lavere drivstofforbruk enn vår nåværende firesylindrede generasjon. Det sier Derek Crabb som er Vice president for Powertrain Engineering i Volvo Cars, og legger til:

– En Drive-E-motor har samme effekt som en sekssylindret motor, men vekt og størrelse er betydelig redusert. Drivstofforbruket er redusert med mellom 10 og 30 prosent, avhengig av hvilken motor du sammenligner med.

Les også: Denne Volvoen er allerede morsom: